Blir så glad!

Om någon vill beställa boken bulimibibeln så görs det HÄR: www.sofiajensfelt.se


Jag blir så glad varje gång jag inser att ni fortfarande envisas med att läsa på min blogg, även om jag skriver ganska sällan numer.

Vad gäller boken, så håller jag just nu på att leta förlag. Första utkastet är skrivet och omskrivet, och jag har skrivit brev till alla de förlag som jag tycker känns bra och seriösa. Hur lång tid det sedan tar vet jag inte. Det beror på förlaget. Ett år? Två? Det beror nog på hur mycket de vill ändra på i mina texter.

En sak är väldigt viktig. Ingen får gå in i en offerroll och tänka att ”när Bulimibibeln kommer, då skall jag börja ta tag i mig själv”. Tillfrisknandet är en lång process som vi jobbar med medvetet eller omedvetet varje dag. Bulimibibeln kommer inte att göra någon frisk, som genom ett trollslag. Ni kommer själva att ta er dit, och boken kommer förhoppningsvis att vara till stor hjälp.

Till dess så skall ni (vi!)
;

Ta en dag i taget, en situation i taget, ett ”sug” i taget, en måltid i taget, en stark känsla i taget.

Vi skall fortsätta att andas djupt, gråta om vi är ledsna och fundera över vad det är vi egentligen vill.

Vi skall träna på att inte skälla på oss själva för det vi inte gör, utan istället klappa oss själva för det vi faktiskt gör.

Vi skall fortsätta at skriva, läsa och vi skall träna på att förstå att TOTAL FÖRVIRRING är helt naturligt i början av tillfriskningen (allt kommer att klarna…).




Jag finns här, det vet ni!

Kommentarer
Postat av: Lisa W

Får jag länka till din blogg från min sida?



Kram!

2008-09-12 @ 16:19:42
URL: http://acceptans.blogg.se/
Postat av: Sofia

Naturligtvis!

2008-09-12 @ 19:07:50
Postat av: Matilda

Är det okej om man skickar ett mejl om man bara har "bulimi-light"? Du kan ju själv sen välja om du vill använda det...

2008-09-14 @ 20:18:25
URL: http://skulderbladsvingar.blogspot.com/
Postat av: Nolita

Hur är det att leva med bulimi?

Det är ett heltete. Varje gång jag ligger vid toan tänker jag att det är den sista. Att varje dag misslyckas. Jag känner mig dubbel. Jag har en sida av mig själv där jag spelar glad och lycklig. Då jag sätter på mig det där leendet. Den andra talar hela tiden om hur värdelösjag är. Självmordstankar dyker ofta upp i mitt huvud.

Vad har du gjort för att må bättre?

Sökt behandling.

Vad drömmer du om?

Det finns inga drömmar nu. Det handlar mest om att klara stunden. Eller som mest morgondagen.

Vad skrämmer dig mest?

Min största rädsla är att misslyckas. Att jag aldrig kommer bli av med bulimin och depprisionen. Att jag en dag inte orkar längre och kommer göra mig själv riktigt illa.

Är du frisk?

Nej, långt ifrån. Ibland har jag faktiskt svårt att se att jag är sjuk.



Anonym. Tjej 22 år. 180 cm. 68kg

2008-09-16 @ 23:18:24
URL: http://www.metrobloggen.se/limit
Postat av: Sofia

Självklart skall du skriva ändå.

2008-09-17 @ 16:44:18
Postat av: wera

hej, vilken bra blogg! jag har lyckligtvis inte bulumi, däremot borderline & självskadebeteende, och kan känna igen mig mycket i impulserna, känslokaoset och destruktiviteten. fortsätt skriv!

och lycka till med boken!

<3

2008-09-18 @ 23:43:12
URL: http://signalsubstans.blogspot.com
Postat av: wera - igen

btw, vill tipsa dig om ett fantastiskt forum: www.zebraforum.com



om ätstörningar & självskadebeteende.

2008-09-18 @ 23:44:54
URL: http://signalsubstans.blogspot.com
Postat av: l

du är grym!!!

längtar på din bok, men som du sa så himla bra, en dag i taget. en dag i taget, en dag i taget...

tack!

Kram

2008-09-19 @ 19:35:57
URL: http://atstorningsfriskajagbli.blogg.se/
Postat av: lisa

om du har tid, skulle du vilja läsa mitt inlägg från idag? men bara om du har tid. vore så skönt med ngn som förstår sig på allt sa sin mening. men förstår givetvis om du inte hinner. då är de lungt.

hoppas du får en härlig helg, enastående lilla tjej! tänk vad du kommer rädda många med din bok! fast du räddar redan nu, de förstår jag!

kram

2008-09-19 @ 23:22:12
URL: http://atstorningsfriskajagbli.blogg.se/
Postat av: lisa

Tack tjejen. väntar med spänning!

2008-09-25 @ 19:40:20
URL: http://atstorningsfriskajagbli.blogg.se/
Postat av: anonym

ps. jag har köpt ett block nu

2008-10-10 @ 14:47:26
Postat av: Johanna

Sitter här och läser samtidigt som jag kämpar med gråten. (Vill inte sitta i skoldatasalen och släppa loss mina känslor!)



Jag fick precis igår reda på att att min underbara fantastiska syster har bulimi. Jag förstod nog inte riktigt förren nu när jag läste delar ur denna blogg hur illa det är! Vet inte vad jag ska göra. Känner bara att ett så oerhört stort ansvar just nu vilar på mina axlar. Vi har pratat om bulimi många gånger, men det är först nu efter tre år som hon tog mod till sig att berätta för mig. Jag blev så otroligt lättad då hon berättade det och sa att genom att hon tog det steget så har hon ialla fall själv insett att hon lider av en sjukdom. Men vad händer nu? Hur kan jag hjälpa henne?



Jag är så livrädd att jag ska ha motsatt effekt och göra så att hon får anorexi istället när jag säger till henne att inte vräka i sig saker. Jag är också livrädd för att hon ska börja tycka att jag är jobbig och tjatig och jag vill inte ge henne fel tips!



Jag mår verkligen skitdåligt som det är nu! hon är min allra bästa vänn och hon betyder verkligen mest av alla männsikor för mig! Vi är som tvillingar och kan inte leva utan varandra!

2008-10-30 @ 10:07:00
Postat av: Anonym

Hur är det att leva med bulimi?

otroligt jobbigt, speciellt under de svåra perioderna, när allt känns tråkigt och dåligt. då finns det inget stopp på ätandet..

Vad har du gjort för att må bättre? Inte speciellt mycket faktiskt, den eviga längtan efter att bli smalare, finns alltid där..

Vad drömmer du om?

Jag drömmer om att må bra, vara nöjd, vara stolt.

Har du en nära anhörig som haft bulimi? Nej, men mamma och mormor har äveb en störd uppfattning vad det gäller maten

Vad skrämmer dig mest? att bli tjock :/

Är du frisk?nej.



alexandra 60 kg 170 cm

2009-06-22 @ 15:59:06
Postat av: Anonym

Hej, jag har precis hittat din blogg när jag har börjat söka lite om ätstörningar... Jag har altid varit besatt av min vikt och kroppsform. I perioder äter jag mycket mer än vanligt och jag har vissa perioder där jag mår så dåligt över hur jag ser ut så jag i princip fastar. Jag vet inte om det kan räknas som att jag har någon slags ätstörning, vad tror du..? Jag är 169 cm lång och väger ca 49 kg. Är tacksam för svar även fast inlägget är postat för länge sedan...

2009-11-12 @ 01:11:30
Postat av: Sofia

Jag har mailat dig!



Kram

2009-11-17 @ 21:27:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0