Bulimisk utan att kompensera

HÄR KAN MAN BESTÄLLA MIN BOK BULIMIBIBELN: www.sofiajensfelt.se

Att hetsäta utan att kräkas, är inte att vara frisk från bulimi. Många tjejer som jag kommer i kontakt med kallar sig för friska, för att de slutat kompensera. Att hetsäta (eller konstant gå runt och småäta) på grund av instängda och obearbetade känslor leder naturligtvis till övervikt om man inte kompenserar (kräks, svälter, laxerar, fastar, tränar etc.).

När jag skriver övervikt, så menar jag övervikt enligt WHO. Detta innebär ett BMI på över 25, och jag talar alltså inte om de förhöjningar och naturliga rundningar som finns på en frisk kvinnokropp. Alla personer som lider av bulimi, lider av viktfobi, som är et av två kriterier för att man skall kallas bulimisk. Viktfobi betyder att vi är omotiverat livrädda för vårt eget kroppsfett, och inte kan förstå att det måste vara en del av oss, för att vi skall kunna fungera normalt. Är man dessutom överviktig (har ett BMI över 25), så blir såklart denna panik, om möjligt ännu starkare. Ångesten över de extra kilona hanteras som vanligt med mat och spiralen är svår att ta sig ur.



Lösningen på bulimi är således inte (bara) att sluta kompensera, utan den är mycket mer komplex än så. Vi behöver gå in och möblera om våra hjärnor, och reagera innan vi börjar hetsäta, men efter att vi fått impulsen att hetsäta. Våga känn impulsen, våga låta den komma, och försök att genomskåda den. Varför kom den, och vad är det jag egentligen behöver?!

Jag uppmanar ingen att kompensera för sitt hetsätande, men jag vill återigen poängtera att man inte blir frisk per automatik för att man slutar kompensera. Att bli frisk är så mycket större än så, det är leva med ett helt nytt förhållningssätt till livet och till sig själv.


Kram!

Kommentarer
Postat av: Tess

Hihi, nu skriver du till mig igen. :P Lustigt hur ofta det händer.

2008-09-25 @ 20:13:21
URL: http://tesshime.blogg.se/
Postat av: Naa

Tack tack tack! din blogg vaknar jag upp med verje morgon och lägger mig med varje kväll. du är en ängel!

2008-09-26 @ 10:48:49
URL: http://saphary.blogg.se/
Postat av: Matilda

Din blogg är så bra!

2008-09-27 @ 16:26:54
URL: http://skulderbladsvingar.blogspot.com/
Postat av: lisa

TACK SOFIA!

2008-09-27 @ 19:24:51
URL: http://atstorningsfriskajagbli.blogg.se/
Postat av: e

Så sant! Jag har slutat kompensera (även om jag tänker på det varje dag), gjorde det sist i typ maj. O hetsätandet gör jag inte så mycket längre, med det ligger väldigt naturligt för mig att 'ersätta' typ ensamhet eller deppighet med det.

2008-09-29 @ 08:54:54
Postat av: ann

Väldigt bra inlägg. Klokt och sant. Gillar bilden och skulle gärna se den i sitt orginalsammanhang. Var hittade du den? Kanon om du kan skriva länken.

2008-10-26 @ 23:11:56
Postat av: Helena

Hej

Är så väldigt sant det du säger. Dock undrar jag om det kanske - när man försöker bryta ovanan att äta o kräkas - kan vara ok att koncentrera sig på att just "inte kräkas". Jag har svårt att reglera mitt ätande för närvarande. Äter för mycket o ofta fast jag inte är hungrig, bara för att jag inte ska drabbas av paniksug och vräka i mig onyttigheter. Tar ett äpple, en morot, dricker te eller liknande när suget blir outhärdligt.

Kämpar hela tiden emot impulsen att kräka mig tom, men försöker stå ut m svullnaden i magen o proppmättkänslan.

Blir nu orolig att detta är helt fel väg att gå? Skapar jag mig ett annat beroende nu genom detta beteende. Har de senaste 3 månaderna haft fokus på att INTE KRÄKAS. Har resulterat i att jag gått från 3-4 (ibland mer....) kräkningar per dag (oftast kväll) till 2-3 per månad. Målsättning är givetvis noll, men jag har "trillat dit" ett par gånger. Har gått upp lite i vikt, något kilo skulle jag tro. Väger mig inte - men känner mig svullen. Undrar nu, har jag valt helt fel väg? Har testat det mesta känns det som (GI, Atkins, kalorisnåla dieter etc) o vet snart inte vad jag ska testa. Går i terapi o det var min terapeut som föreslog detta, att jag i a f skulle låta blir att kräkas... Som sagt, kom gärna med råd.

2010-03-31 @ 19:41:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0