Om ångest och mer om hur vi överlever Aladin-askarna

Alla som känner igen sig i något av följande påståenden räcker upp en hand!


 

image52

 

Vi vaknar upp på morgonen och undra vad som egentligen är meningen med detta sträcklånga lidandet?

Vissa dagar vaknar vi med ångest, känner att idag kommer vi att hetsäta, kräkas och gråta och sedan somna fjorton timmar senare. Med ångest.

Sjukdomen bulimi är våra liv och våra liv består av att överleva. Vi är ensammast i världen, trots att vi har människor omkring oss som bryr sig. De bryr sig, men de kommer inte fram, eftersom de inte förstår. Vi ljuger för dem och dämpar vårt dåliga samvete med mer godis.

image49

 

Vad gör man om man vaknar upp och känner att det enda i hela världen som jag över huvud är kapabel till att göra är att äta? Äta och kanske gråta.

 

Egentligen är det ganska lätt. Antingen så gör man det eller så låter man bli. Det första kan vi ju ganska bra vid det här laget, men alternativ två är knepigare.

Om vi väl valt (eller åtminstone har en önskan om att vilja välja) alternativ två, så måste vi förstå och acceptera en sak;

De allra flesta människor (som jag anser vara det minsta intressanta) vaknar vissa dagar och känner så här. Vad skall det bli av oss? Ekonomin är instabil, lägenheten är stökig (och självklart fult inredd). Skolböckerna ligger olästa. Måstena tornar upp sig och vi vet inte i vilken ende vi skall börja och vi har ingen som helst motivation att börja eller ens ta reda på den där änden.

Skillnaden på oss och ?de normaaaaala? är att vi har hittat våran unika lösning som gör att vi glömmer all denna ångest för en stund, medan de är så illa tvungna att möta den. Som vi alla vet så är ångest inget annat än energi och den är inte farlig och den är inte konstant. Man kan se ångest (som är grunden till bulimin) som en dimma. Den är lite otäck, men helt ofarlig, och om man vågar gå in i den och traska på en stund, så klarnar allt snart igen.


 

image54

Evelina kommenterade mitt förra inlägg (tack alla för era kommentarer!) med att skriva att hon antagligen kommer att ställa in påskfirandet hos mormor av rädsla för att tappa kontrollen. Vi andra vet hur det känns, inte minst jag, men det finns bättre sätt. Genom att ge vika för rädslan ger vi efter för sjukdomen. Vi skulle ju aldrig låta en manipulativ kompis säga åt oss att vi inte får åka till mormor?! Nä. Fan ta kontrollen. Åk till mormor och gör fuckyou åt bulimin. Tala om för henne att hon inte skrämmer oss. Ta henne med i handväskan, och låt henne vara med kring bordet om hon så gärna vill, men om vi aldrig accepterar henne, så blir vi aldrig av med henne.


 


 

 

Det finns ett par konkreta saker vi kan göra för att klara en påskafton någorlunda smärtfritt;



image50

 

  1. Äta en rejäl frukost (så att man åtminstone de första timmarna kan fokusera på något annat än ett dalande blodsocker)
  2. Planera hur mycket mat vi tänker äta och hur mycket godis (och nej. Detta är ingen bra dag att banta. Vi måste våga vara realistisk och ge oss själva förutsättningarna att fira en vettig påsk) Ex En rejäl portion Påskmat (eller två små), en liten tårtbit till kaffet (när det serveras) och x antal (fem?) praliner eller godisbitar ur skålarna utöver det.
  3. Tala om för någon som skall närvara på festen att du har problem och att du tänker (försöka) fira din första påsk utan att kräkas eller dö av ångest. Det är alltid svårt att prata om sin sjukdom, men vi är världa den hjälpen vi behöver! Vissa släktingar har ofta en tendens att inte ens försöka förstå sig på bulimi. Respektera det och prata med någon som klarar av att ta in. Be personen att läsa detta och kanske det förra blogginlägget, innan ni börjar prata.



image51




Eftersom jag vet mycket väl hur viktigt det är för oss som lider av bulimi att känna oss smala och hälsosamma, så tänker jag köra en tio-dagars-kur med start måndagen den 24e tom den 2a april. Det är en reningskur som hjälper kroppen att göra sig av med påskens gifter och få den i balans.

Den består i att äta hälsosamt (i det här fallet så är det jag som bestämmer vad som är hälsosamt och rätt mängd) och samtidigt dricka en lösning som finns att köpa i hälsokostbutikerna (ex Life), och som heter KUREN. Det skall vara vätska och inte tabletter.

Under denna kur skall vi inte äta eller dricka kaffe, alkohol, rött kött eller socker.

image53 jag vill påpeka att jag (självklart) är helt oberoende, och inte gör smygreklam för produkten.

 

Eftersom jag är väldigt rädd om er (och mig själv) så vill jag påpeka att det INTE ÄR NÅGON BANTNINGSKUR (även om något kilo ofta slinker med, om man har sådana över). De av er som vill hänga på är välkomna och jag kommer att skriva varje dag under dessa tio dagarna. Biverkningarna är ofta många och jobbiga (i form av ångest, sug, diaréer, snuva och huvudvärk) och det kan kännas skönt att bli påmind om att de går över och att de är av godo.

 

(Eftersom jag vet att många (trots mitt påpekande) nu gnuggar händer och tänker att jippiiiii, ner i vikt, så vill jag skriva att det är helt ok att reagera så när man lider av bulimi, men att man i längden blir bra mycket smalare av att bli frisk från bulimi än man blir på en tiodagars bantningskur (antagligen följd av minst lika många dagars hetsätarorgier).

 

Alltså: Om du vill bli smal, gör som jag säger, och inte på något annat sätt.)


 

Glad påsk på er nu alla underbara läsare. Stick iväg och köp "kuren" och GLÖM INTE ATT ANVÄNDA BLOCKET OCH PENNAN i påsk.

Kärlek!

Kommentarer
Postat av: melikethis

Din blogg är såå bra, tack för att du kommer med tips, det är verkligen guld värd.
Jag skulle precis som Evelina, ställa in mitt påskfirande hos mina kusiner eftersom det innebär mat, godis, efterrätt fika osv osv. Men jag tänker inte låta bulimin vinna, så jag har berättat för min moster så hon kommer att hjälpa mig.
Var och köpte ett block igår ;) vilken himla bra idé, den är från och med idag min lilla bärbara bibel,TACK för din blogg! Du är verkligen toppen!

2008-03-19 @ 17:30:11
URL: http://kaktuslover.blogg.se
Postat av: Michaela

Jag ställde in julen på grund av bulimin...har läst din blogg sen dag 1....väntar varje dag på nästa inlägg. Det är läskigt att läsa det du skriver, känns som du skriver av min själ ibland. Har väntat 5 veckor på att få komma på bedömning på sjukhuset. Nu är jag livrädd att dom inte ska tycka att jag är sjuk och att jag kommer stå där ensam med sjukdomen hand i hand. Jag är rädd för vad som väntar när jag blivit frisk, vem är jag då...har levt med det här i 10 år. Kommer min pojkvän fortfarande att älska mig...han blev ju tillsammans med den sjuka Michaela.

Vet inte riktigt vad jag vill komma...vill bara att du ska veta att du är betydelsefull!

2008-03-19 @ 18:07:07
Postat av: Tess

Det är inte bara härligt att läsa dina tankar (och befallningar ;), utan också att läsa de andras kommentarer. Tänk så mycket nytta du gör för andra genom att du skriver denna blogg!
Synd att jag är jättepank, annars lät den där rensningskuren intressant. Men jag ska låta bli alkohol och socker (kaffe och kött äter jag inte). Får man dricka te?
Jag tror inte jag kan låta bli allting min mamma kommer ställa framför näsan på mig (eller bara ta måttligt av det). Men jag SKA hålla blocket i min hand hela tiden under påsken! Det SKA jag!

2008-03-19 @ 22:04:51
Postat av: grodan&grodan

Jooo jag bestämde mig igår faktiskt för att åka till farmor ändå, jag kan ju inte isolera mig bara för att jag är rädd för att bli tjock? Jaja...bra blogg. Kram/Evelina

2008-03-20 @ 05:29:08
URL: http://metrobloggen.se/drogfritt
Postat av: Helen

Du skriver väl lite under påsken också? Hoppas!

2008-03-20 @ 08:09:44
Postat av: Anonym

Nu har du fått ännu ett fan. Din peppning och klarsynthet är precis vad jag behöver just nu. Jag är verkligen imponerad! Jag har varit sjuk till och från i 23 år! Den senaste tiden har jag blivit sämre igen efter tre friska år. Men jag skall fixa detta och läsa din blogg är absolut ett jättestöd. Kram och glad påsk!

2008-03-20 @ 10:54:05
Postat av: Anonym

Jag tycker att din blogg är jätte bra och du
berättar sanningen om bulimi som många inte gör .

Jag har själv har haft bulimi i 4 årstid och nu vill jag söka hjälp för det . Men jag vet inte hur jag skall kunna berätta det för min kurator på min skola .. Undra lite hur du gick ut med att du hade bulimi? och ifall du kan ge tips om hur man berättar det?

Glad Påsk

2008-03-21 @ 13:01:57
Postat av: Fröken Svår

Långt om länge har jag lyckats ta mig igenom alla dina inlägg; jag tycker _inte om_ att läsa din blogg. Svarta bokstäver som vägrar försvinna trots att jag blundar, tränger sig på med sitt obevekliga budskap. Du skriver obehagligt ärligt och rakt, utan förskönanden, utan att lägga orden till rätta så att de smälter lättare i munnen. Jag kan helt enkelt inte värja mig och tårarna rinner hejdlöst nerför kinderna (som naturligtvis är alltför runda).

Tack för att du skriver som du gör. Mitt i smärtan gör det mig så gott att se att det går att sätta ord på det äckligaste, det skamligaste och fulaste jag gör (i mitt huvud = det jag är).

Dina ord gör gott. Hoppas du orkar och vill fortsätta skriva!

2008-03-23 @ 08:59:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0