Kemi och bulimi

Bulimi är en mycket komplex sjukdom och även om man önskar det, så kan man för det mesta inte skylla på en enda faktor, utan den beror på många olika saker.
Som jag brukar skriva så handlar det om att hantera ångest och andra starka känslor på fel sätt och i ett invant mönster. Vi som har eller har haft sjukdomen vet dock att vissa gånger så måste det helt enkelt finnas någon annan makt som drar i en. När vi är sådär riktigt, riktigt sugna, som ingen frisk varelse någonsin kan förstå, så är det inte lätt att tänka klart. När vi är så att det enda vi kan fokusera på är vart nästa kiosk ligger, och vart man kan få nästa dos av sin drog! Inte ens läkarna verkar förstå hur enorm denna kraft är och jag vågar påstå (även om många läkare säger annorlunda) att kemin spelar stor roll i det hela. Jag vågar påstå att våra hjärnor reagerar starkare på socker än vad friska människors hjärnor gör, och jag skall förklara hur.

image55

Socker är ett livsnödvändigt fenomen och sötsuget är en av våra starkaste instinkter. Tänk efter. Allt sött i naturen är nyttigt! Socker signalerar två saker till våra hjärnor 1. Mycket energi (kcal), 2. Ogiftigt.
När hjärnan får socker så reagerar den med att höja ett ämne i hjärnan som heter Serotonin. Serotonin styr bl.a. vår självkänsla och impulskontroll och det får oss helt enkelt att må bra och känna oss harmoniska.

Lika olika som vi är på utsidan, lika olika är vi inuti. Olika hjärnor reagerar olika mycket serotonin. Om man ständigt tillför mycket socker (i form av att exempelvis hetsäta, och ja, kroppen hinner ta upp massor av socker även om vi kräks)) så reglerar hjärnan ner den naturliga produktionen av serotonin. Enkelt skulle man kunna säga att våra hjärnor är beroende av sockret för att känna en normal nivå av välbefinnande. Enligt mig så går det tyvärr inte att skylla sin bulimi på s.k. sockerberoende som vissa vill hävda, utan vår hälsa är vårt ansvar och en sådan här obalans går att rätta till.

Eftersom vi faktiskt lider av bulimi och är inne i komplicerade onda cirklar, så skall vi självklart inte BESTÄMMA OSS (ännu en gång) för att sluta äta socker, utan vi fortsätter att ta en dag, och en situation i taget. Det kan dock vara skönt att veta att detta sug inte beror på att vi är tokiga.

Jag äter medicin (antidepressiv) för att höja min naturliga halt av serotonin. Det är inte upp till mig att avgöra om andra skall äta det eller inte, men jag vet med mig att serotoninhöjande medicin har underlättat för många tjejer (och killar) i deras tillfrisknande. Jag betonar också vikten av att inte anklaga sig själv för att man inte lyckas på egen hand. (Hade vi haft diabetes hade vi ju knappast anklagat oss själva för att vi behövde insulinsprutor.) Om någon överväger att pröva antidepressiv medicin så är jag inte sen att rösta för det. Se i så fall till att ni får en som inte tenderar att ha viktuppgång som bieffekt, då detta lätt stressar våra sargade hjärnor och triggar igång sjukdommen.

image56

Jag har ätit mycket socker i påsk och jag skall nu som jag tidigare skrev ge mig på en tio dagars kur och komma i balans igen. Jag börjar nu, och jag kommer att skriva varje dag för er som vill hänga på (och för er alla andra). Ni som inte köpt kuren kan hänga på ändå. För att få ett bra resultat utan kuren, föreslår jag en femton dagars kur och jag är beredd att hänga på och stötta er hela vägen.

image57

Under de följande dagarna gäller alltså: Inget rött kött, alkohol, nikotin, kaffe socker eller vitt mjöl. Någon undrade om te, och ja! Drick gärna te, men utan socker eller honung. Om en stor del av kosten annars består av sådand, så skall det ERSÄTTAS av annan mat och inte bara plockas bort.

Detta skall inte bli ett handikapp som skapar dåligt samvete och ångest. Detta är riktlinjer och upp till var och en. Om ni är vanerökare, så skall vi självklart inte sluta hux flux och om ni är bjudna på världens fest på lördag så vill jag inte veta av vågot dåligt samvete om någon tar sig en rejäl fylla. Som sagt INGENTING är SVART ELLER VITT.

Men jag lovar er att det är lättare att bli frisk när kroppen är i kemisk balans. De följande tio dagarna kan bli enormt jobbiga och eftersom jag dragit in er i detta så vill jag också stötta er till 100 procent. Jag ger er mitt privata telefonnummer och beordrar er att ringa mig om saker och ting blir jobbiga. Lägg in det i mobilen och använd det som en livlina.

Kram Sofia 07-66-44-11-22

Kommentarer
Postat av: Zmultron

här sitter jag och tuggar marabou och avundas dig som är helt nyttig med kuren där, solen skiner som ett jävla hån i fejjan på mig...men men jag tror med på antidepp, flouxetin! men jag måste göra färdigt min utredning *suck* sjukvården är inkompetent och senildement...ha det gott!

2008-03-24 @ 12:43:07
URL: http://metrobloggen.se/drogfritt
Postat av: taggig ros

Din sida är jättebra. Jag har lagt in den som favorit på datorn och tänkte gå hit då och då. Du förklarar exakt hur det är och det hjälper att veta att det finns nån där ute som har blivit bra:)

Tyvärr så orkar jag inte ta tag i det där att gå i terapi, jag missade förra tiden och har inte orkat ringa. Vill klara det här i alla fall, men det känns som att det där med anti- depressiv kan vara nåt...antar jag har någon form av störning men vill klara det utan hjälp helst.

Stort av dig att lägga ut ditt privata telefonnummer!

2008-03-24 @ 15:03:30
Postat av: Lotta

Ännu ett träffande och så sant blogginlägg! Måste säga att du verkligen gör en insats Sofia, jag har inhandlat blocket och klarat hela påsken utan hetsätning =) och det är nog den första högtiden på 7 år som det har lyckats. Framförallt fungerar blocket för mig genom att bryta tanken när jag är sugen, förut reflekterade jag nog inte riktigt när jag tog mer godis, mat osv men nu tvingar jag mig själv att skriva varje gång och då bryter man den där automatiska länken mellan tanke och oreflekterad handling. Så tusen tack för det tipset!!

Angående din antidepressiva medicin, kan du skriva närmre om hur det fungerar. Går man alltid på sådan eller är det i perioder? Vad har du känt av för bieffekter?

Keep up the good work!

Lotta

2008-03-24 @ 16:21:59
URL: http://behandlingochbulimi.blogg.se
Postat av: Lotta

Råkade skriva fel bloggadress i inlägget ovan, min blogg heter bulimiochbehandling.blogg.se och inget annat!

2008-03-24 @ 16:28:37
URL: http://bulimiochbehandling.blogg.se
Postat av: Helen

Före påskhelgen fick vi ett stoort påskägg fyllt med godis på jobbet. En kompis och jag åt upp nästan alltihop... Idag när jag kom hade helgpersonalen lagt en arg lapp om hur taskiga och ego de varit som ätit upp det mesta... Såå pinsamt. De skrev också att de hoppades att vi hade haft riktigt ont i magen, vilket jag hade haft och som vi skrattat åt då. Fick riktigt dåligt samvete.. Alltså, jag kunde verkligen inte hejda mig, bara åt och åt... Idag har jag köpt ett litet häfte att anteckna i. Hoppas verkligen att det hjälper. Det är värt ett försök i alla fall! Kram

2008-03-24 @ 17:24:56
Postat av: Sara

Tack för din blogg. Du har gett mig inspiration och jag har äntligen klarat mig från hetsätningar och kompensation i fler än en dag. Är nu inne på min sjunde dag och morgondagen kommer gå lika bra (en dag i taget).

2008-03-24 @ 17:45:30
Postat av: Soffi

Hej på er alla och hoppas att er påsk ha rvarit bra. Jag är avundsjuk på er alla som klarar maten tillräckligt bra för att våga störa balansen genom att påverka(byta ut) matschemat. För några år sedan, när jag aktivt gick i behandling kunde jag kontrollera mitt missbruk genom att äta på exakta tider och exakta mängder. Nu har det spårat ur sedan länge (men jag har redskapen, måste bara bestämma mig för att använda dem...). Var EXTREMT försiktiga och ÄRLIGA när ni går på någon form av kur, för mad vår sjukdom lurar man ALLA (tom sig själv).

Kram på er och tack för en fantastisk blogg som jag följer så ofta jag kan.

2008-03-24 @ 21:26:21
Postat av: Anonym

Håller helt med dig om serotoninet. Har också funderat på det. Klarar mig dock nu med planering, många mellanmål och väljer låg GI på de flesta kolhydrater jag äter (tar dock även kromtabeletter, är dock osäker på verkan. Detta gör att jag i princip alltid har "verktyg nog att stå emot suget, som dock ändå kan komma ibland. Började upptäcka serotoninets betydelse då jag inte hade något behov av att hetsäta under eller första tiden efter mina graviditeter, gick enbart upp 6-11 kg och mådde bra.

2008-03-25 @ 17:54:14
Postat av: e

hmm jag visste inte ens att serotoninhalten höjs av socker, intressant.

2008-03-25 @ 21:10:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0