Det är okej

Det är OKEJ att ta återfall, det är okej att göra "fel" val och äta godis istället för att möta ångesten. Det är okej att ha dåliga dagar då allt surrar och man undrar om man någonsin kommer att bli lycklig. Det är okej att misslyckas för att man inte orkar vara stark och det är okej att ha ångest över att man gått upp ett halvt kilo eller missat träningen, igen.

det är däremot INTE okej
att ge upp hoppet. Det är inte okej att slå på sig själv, anklaga sig själv och förklara krig mot sig själv. Det är heller inte okej att tycka synd om sig själv och göra sig till ett offer för omständigheterna.

Att bli frisk handlar om att återfallen kommer mer och mer sällan och att skillnaderna på "galet sjuk" och "sjukt frisk" blir mindre och mindre. Jag vill tacka signaturen Tess för att du talade om för mig att min blogg gör skillnad. Tack också till alla er andra för era kommentarer.
 

image34

Nu har jag censurerat gårdagens inslag :-)


Jag tar själv fortfarande återfall då och då.  Jag skriver det för att alla som läser och kämpar skall förstå att denna sjukdom inte är svart-vit. Man är inte "frisk" eller "sjuk". Jag kallar mig frisk för att jag äntligen knäckt koden och för att jag vet att en dag kommer det plötsligt att ha gått tio år sedan jag hetsåt sist. Jag kallar mig frisk för att återfallen kommer mer och mer sällan och från att ha stoppat fingrarna i halsen fem gånger per dag så är några gånger per år samma sak som ett enormt framsteg. 


 Valen är alltid våra. Nu sticker jag in till stan och köper mig ett nytt block. Kanske på ordning och reda eller Åhléns... Hm. Spännande sjukdom det här.

Kärlek
/Sofia


Kommentarer
Postat av: Tess

Det svåra är att komma ihåg att det är ok att ha en dålig dag när man väl har dem...

2008-03-04 @ 15:44:23
Postat av: Helena

Läser din blogg och känner värme för dig! Är i samma sits, har stooor kontroll på det jag äter och kan t om få dåligt samvete för att jag äter mer än vad jag får(enligt mig själv)..även om det kan vara ynka 30kcal! Du är underbart vacker! Önskar att jag hade hälften av din utstrålning som du har på det kortet! Allt gott till dig! Kram H

2008-03-04 @ 19:10:41
Postat av: Annie

Din blogg sätter verkligen ord på saker som tynger mina axlar VARJE dag! Den stöttar och hjälper! Tack för att du skriver som du gör! Massa lycka till dig!

Kram

2008-03-04 @ 23:21:14
Postat av: Karin

Hej snuttan

Vilken fin sida du fått upp, jag är såååå stolt över dig. även dina klara tankar som du faktiskt skriver öppet om. (du vet vad jag menar)

love you forever.

jättekramar från karin

PS...vad du är fin på kortet.

2008-03-06 @ 22:24:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0