Att släppa kontrollen.

För oss finns ingenting som är bra nog. Det finns ?katastrofalt fel? och det finns ?ok, men kan bli bättre?.


 


image32



De perioder som vi anser oss vara okej är de perioder då vi äter exakt och precis och tränar hårt och mycket. Guuuuuud så bra vi mår. Nu. NU skall vi hålla detta. INTE TAPPA KONTROLLEN IGEN! Andra (?normala?) människor (tjejer) tittar på våran hälsosamma sallad och suckar att de ööööönkade att de var lika nyttiga som oss. Vi ler brett och känner att vi är nog ganska lyckade människor ändå. Och så pang. Samma kväll? Benen går som av sig själva till Statoil och tankarna surrar någon stans i bakhuvudet och vi ?misslyckas?. Igen. Vi tappar kontrollen totalt och vi slår oss själva i huvudet för det. Skall det vara så JÄVLA svårt?!?!?! Tvärt emot vad de flesta av oss tror så är det inte bristen på kontroll som är vårt problem, utan tvärt om. Paradoxalt nog så är det inte mer kontroll under de ?aktiva? perioderna vi behöver, utan mindre kontroll de ?bra? perioderna.


 

image33


 


Detta inlägg är svårt men det är viktigt.


 


De perioder som vi lever som vi som regel kallar ?friska? eller ?bra?, är som regler perioder med extremt mycket kontroll på ätandet och tränandet. Desto längre vi är sjuka, desto ovanligare blir dessa perioder och livet blir till slut en enda lång ?dålig? period, med inslag av ?rena?, eller ?bra?. Om vi skall bli friska från bulimi så måste vi förstå att även dessa extrema perioder är en del av sjukdomen. De, i kombination med de ?sjuka? perioderna utgör sjukdomen bulimi. Vår relation till mat och ätande är sjuk 7 dagar i veckan, även om vi lyckas låta bli att kräkas två av de dagarna. För att bli friska måste vi våga förstå att livet är en ojämn kurva och att känslor går upp och ner vare sig man lider av bulimi eller inte. Jag känner ingen (frisk) tjej som aldrig får en smula dåligt samvete när hon ätit ?fel? eller som alltid är i mental balans och förstår sitt eget huvudsurr.


image31


Att vara frisk från bulimi är inte att ha en konstant ?bra? period och träna enligt schemat och äta ?rätt?. Att vara frisk från bulimi är att acceptera livets ?ups-and-downs? utan att reagera med att hetsäta på dem. Till hjälp har vi våra ?känslo-block? och massor med tålamod.


 


OBS. Att släppa kontrollen handlar inte om att äta hejdlöst med godis, utan att ta en dag i taget och analysera varenda liten impuls att hetsäta.


 


Kram




Kommentarer
Postat av: Tess

Oj, vilken väckarklocka. Jag har alltid sett det som att när jag äter perfekt (enligt Viktklubben) och motionerar varje dag (gärna två ggr/dag) så är jag frisk och när jag köper en bit lördagsgodis (även om den är pytteliten) så är jag sjuk.
Känner mig lite dum som inte fattat att anledningen till att jag ständigt blir träningsnarkoman inte är för att jag vill bli väldigt hälsosam utan för att jag vill ha kontrollen.
Hoppsan.

2008-03-02 @ 19:51:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0