DIETER. Vara eller inte vara...

BRA ELLER DÅLIGT FÖR BULIMIKER?

Det är så svårt att säga sluta banta, eftersom jag vet hur panikartat det är att vara överviktig. Men jag vet också, av erfarenhet, att ALLA dieter är för människor som har en normal relation till mat, och inte för människor med ätstörningar (du och jag). Jag har aldrig lyckats (i längden) att gå ner och behålla en lägre vikt med hjälp av någon enda diet, NÅGONSIN. Min charmanta magkänsla säger mig att vi är fler som aldrig lyckats med det och som vet med oss, innerst inne, att vi aldrig kommer att göra det heller...


FRAMGÅNGSRIKA FÖRETAG  (och som tjänar enromt mycket perngar)

 

                                                                    





            



Jag vet att det är massor av människor som fått hjälp av viktväktarna, viktklubb.se, GI etc. Jag menar inte att dessa företag är bluff, eller dåliga, jag menar bara att det inte passar en person med bulimi. Våra resor ser annorlunda ut och vår viktminskning (för de av oss som är överviktiga) kommer genom att vi slutar hetsäta och småäta för att hantera känslor.

Steget att sluta banta är stort och det är svårt, eftersom tillfrisknandet är en så lång process. Man får inte en avspänd relation till mat på ett par månader, och kan därför inte säga till sig själv att ”jag äter PRECIIIIS vad jag vill, PRECISIIIIIIS när jag vill” eftersom våra hjärnor genast skulle ta tillfället i akt att översätta detta till ”Jag VIIIIILL äta ett halt kilo choklad”

De allra flesta människor, sjuka som friska, tänker på vad de äter, för de vet att de skulle gå upp i vikt om det åt godis hela tiden och efterrätt varje dag. Det är inte samma sak som att gå på diet.





Ett tillfrisknande är för alltid,
en diet är något tillfälligt.
En diet förlänger tillfriskningsprocessen.
...

Vad vi behöver är inte en förlängd tillfriskningsprocess,
utan tvärt om,
göra allt vi kan för att snabba på den.



MINA TIPS:

Skippa alla dieter och rannsaka oss själva istället VARJE dag, och VARJE gång vi får en impuls att stoppa något i oss.

Tugga all mat länge (tills den har konsistensen av potatismos). Detta påskyndar mättnadskänslan och hjälper oss på sikt att inte överöta på daglig basis. Varför vill jag äta detta? Är jag nerstämd, uttråkad eller arg? Vad kan jag göra åt det (om jag väljer att inte äta detta)?

Kärlek

Kommentarer
Postat av: Tess

Oj...

Men om jag slutar med dieterna så tappar jag ju "kontrollen". Hah! Så lustigt man tänker. Hade jag "kontroll" så hade jag ju inte haft problem från första början.

Mycket tankvärt.. Tack, Sofia.

Måste rota reda på den där boken som jag glömt bort för femtioelfte gången att jag ska skriva i.

Kram

2008-07-12 @ 15:31:36
Postat av: Erika

Ja, tänk om det fanns en snabb lösning på vårt problem! Dock har jag läst (tror att det var publicerat från Huddinges överviktsenhet) att GI ska vara en bra metod för oss bulimiker. Inte som bantning utan som livsstil. Att hålla blodsockret jämt så att vi inte triggas igång att hetsäta. Dessutom tror jag på att ta bort de eventuella triggers vi har -jag kan inte äta socker, frukt eller nötter!



Har precis hittat din blogg och känner att hit kommer jag att titta in ofta -så kan vi slåss mot sjukdomen tillsammans.

Stor Kram

2008-07-12 @ 19:22:10
Postat av: Sandra

en blogg jag borde ha läst förra veckan, innan allt kraschade. kanske det sjunker in imorgon. :-) jag vet ju att vartenda ord är sant - precis samma ord som jag predikar för mig själv i desperata tillstånd. ibland går det bara inte....

2008-07-14 @ 19:24:11
URL: http://bullkamp.blogg.se/
Postat av: sanna

Jag vet att alla kan ta sig ur detta helvete. Jag kämpar själv med ätstörningar och jag vet att det är en svår och lång väg att gå. Man måste våga släppa taget om den så kallade "kontrollen". För mig blev det så att jag blev inlagd på psyket för att kunna lossa lite på det svåra. Få lite extra hjälp.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0