Bulimiker blir tjocka av att banta

Sitter nu och skriver på min bok nätterna igenom. En tid framöver kommer jag att publicera små utdrag ur det jag skrivit här, istället för vanliga inlägg.

Bulimiker blir tjocka av att banta

Att vara överviktig är inte hälsosamt och det är heller ingenting att sträva efter när man tillfrisknar från bulimi. Problemet hos de allra flesta av oss bulimiker är inte övervikt, utan en sjuklig längtan efter att vara smala. Självklart finns det bulimiker som är både överviktiga (har ett BMI över 25) lika självklart som det är att det finns underviktiga bulimiker (BMI under 19), men jag vet av erfarenhet och tack vare forskning, att de allra flesta av oss har en helt naturlig och hälsosam vikt och det är utifrån det (och mig själv) jag skriver denna bok.  

Viktminskningen för den som är överviktig kommer med tillfrisknandet och tillfrisknandet fördröjs av dieter. Dessa ord är viktiga att tro på. Man blir inte smal av att banta, utan snarare tvärtom. Forskning visar tydligt att bantning gör oss både tjockare och mer nedstämda. Dessa resultat är baserade på tester som gjorts på alla slags människor både friska och sjuka, men jag tror personligen att de stämmer särskilt bra överens på oss som lider av bulimi. Marknaden dignar av dieter och företag som marknadsför dem. Jag är ingen civilekonom, men jag kan snabbt räkna ut att om en enda av dessa hade fungerat, så hade det aldrig kommit några nya metoder.

Självklart finns det de som har genomgått lyckade bantningsprojekt och behållit sin nya vikt, men det handlar för det mesta om friska personer (utan ätstörningar), som aldrig brytt sig särskilt mycket om vad de äter eller hur de ser ut. Självklart går en sådan person ner i vikt när han eller hon plötsligt byter ut all grädde mot lättmjölk. Jag är helt säker på att det inte finns någon enda person med bulimi som gått ner och behållit en ny, hälsosammare vikt genom bantning, fasta eller stränga dieter.

Bulimiker är inte vanliga överviktiga, utan de av oss som bär på övervikt kan bara bli av med den genom att tillfriskna från bulimin och för att göra det så måste man gå den långa vägen. Detta gäller såklart även oss som har en hälsosam vikt (har ett BMI mellan 18 och 25). Den paralyserande rädslan för att gå upp i vikt kan lindras genom att jag lovar (på heder och samvete) att en person som tillfrisknar från bulimi, nästan aldrig blir överviktig. Vi kan så mycket om kost och hälsa att hur friska vi än är, så sitter valen i ryggmärgen. Vi kommer antagligen alltid att välja fullkorn före vitt mjöl, och vi kommer alltid att äta mycket frukt och grönt. Detta är inte fel, men förutsättningen för att det skall bidra med något positivt till våra liv, så behöver vi bli friska, och friska blir vi inte genom att banta. Alltså; Vill vi vara säkra på att aldrig bli överviktiga (eller på att gå ner vår eventuella övervikt, om vi har sådan), så måste vi sluta banta och istället våga ta till oss det jag har att säga.

För den utomstående som läser, kan det säkert verka groteskt att locka människor med ätstörningar med lovad viktnedgång, men min erfarenhet säger mig att så inte är fallet. För oss som lider av ätstörningar kan rädslan för att gå up i vikt hindra oss från precis vad som helst. Vi hoppar över fika med vår bästa vän, vi följer inte med på bröllop och vi försummar periodvis hel vårt sociala liv genom att leva i en illusion om att livet börjar "där framme". Tryggheten i att veta att vi inte kommer att bli tjocka är viktig att ha med sig i handbagaget när vi påbörjar resan.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Mycket klokt tjejen. Diggar dig!

2008-07-22 @ 09:47:48
URL: http://www.uppellerner.blogspot.com
Postat av: Tess

Du har så rätt... Jag ska sluta banta nu på en gång. Jag ska limma fast blocket i handen på mig så jag använder det ordentligt.

2008-07-22 @ 11:15:35
Postat av: hanna

Så sant, en sanning du hjälpt mig att ta till mig; bulimiker blir aldrig smala, elr framför allt friska av att banta!



Du skriver ju bra, men vill du ha kritik på sådant som språk? vill inte bidra med oönskat språkpolisiärt arbete:P



Kram!

2008-07-22 @ 14:06:26
Postat av: Sofia

Nej tack. Budskapet är det viktiga, men tack ändå.



Kram Sofia

2008-07-22 @ 20:39:14
Postat av: anonym

det där stämmer inte alls. jag har haft bulimi i ca två år och när jag bantar/äter inget alls går jag ner sen när jag äter och kräks g¨år jag ner ännu mer. så alla som bantar går ner men okej att dom går upp när dom börjar äta igen men de gäller ju alla . inte bara bulemiker.

2008-07-23 @ 14:43:11
Postat av: Sofia

Jag menar naturligtvis att bulimiker blir tjocka av att banta I LÄNGDEN.



Ta hand om dig, gumman!

2008-07-23 @ 22:51:03
Postat av: AnnaP

Hur planerar du att skriva din bok?



Jag är utbildad journalist och har pluggat mycket skrift, och om jag ska vara ärlig så är dina blogginlägg mycket roligare och lättare att ta till sig än den här texten.



Tänk på vem du skriver till. Rikta in dig på en målgrupp, skriv hellre flera böcker. Den här formen blir för jobbig för någon som är runt 15 - 16 och vill ha hjälp mot sin bulimi.



Lite tips bara ! :)

2008-07-31 @ 17:11:36
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: Anonym

Gud vad bra skrivet! Tack för att du och din blogg finns. Har precis påbörjat behandling och känner mig lite misslyckad inför det faktum att jag troligtvis kommer att gå upp i vikt under tiden men blev lite lugnad av ditt inlägg.

2008-08-06 @ 17:30:16
URL: http://korran.blogg.se/
Postat av: eva

Jag kräks inte upp maten. Men jag är sjuk ändå. O de här stycket gick rakt in i hjärtat.

2008-08-13 @ 11:53:57
Postat av: Lisa

jag blir så lung och ännu mer positivt påverkad, när jag läser din blogg. har själv ett bmi som på ett halvår gått från 19 till 25. jävla alla bantningsförsök! de är ju verkligen ett faktum att man går upp i vikt av dem!

ne, nu är de sunda matvanor som gäller, tror/hoppas på att vikten kommer gå neråt lite grann iaf. men ärligt, vad har de för betydelse egentligen. huvudsaken är att jag hittar tillbaka till glädjen i livet. det är ínte särskildt stor glädje egentligen vad en våg visar!

tack för din fantastiska blogg. ser fram emot din bok ska du veta!!!

kram

Postat av: Anonym

Jag har "halv-bulimi", kräks inte upp allting, men i princip varje dag. Din text har verkligen fått mig att börja gråta, för du har rätt - mitt beteende leder i slutändan bara till fel resultat. Innerst inne vet man ju att man inte kommer kunna ha de matvanorna om 10 år, att det kommer gå ur styr lååångt innan dess. Vi är många som behöver få det här svart på vitt upp i ansiktet. Du har iallafall fått mig att tänka till.



Tack



Matilda

2008-10-24 @ 15:32:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0