Återfall





Jag anser att jag har varit i tillfriskande enda sedan den dagen då Fanny spände ögonen i mig. Den gången var det något som brast i mig och jag bestämde mig en gång för alla att nu fick det lov att vara slut! det dröjde ungefär tre dagar tills jag hetsåt igen och jag hade misslyckats! Om man inte är bäst, så är det ju inte kul att tävla, och jag  bestämde mig för att jag var misslyckad och hade extremt dålig karaktär. Jag fortsatte som förut och var snart tillbaka i gamla mönster. Någonstans i bakhuvudet grodde dock tanken på att jag faktiskt led av allvarliga ätstörningar, och att mitt liv skulle bli ohållbart vid en eller annan tidpunkt.

Jag önskar att någon talat om för mig att jag var på väg att bli frisk. Det hade varit lättare att uthärda smärtan om jag vetat att återfall är ett naturligt led i tillfriskningsprocessen!  Att sluta, och förbli fri, är ju målet. Att tycka att det är ett misslyckande att ta återfall, är som att skälla på ett litet barn för att det ramlar med cykeln, medan det försöker lära sig att cykla! Klappa det lilla barnet inom dig på kinden och  hjälp det upp igen. En dag så kommer ni tillsammans att kunna plocka bort stödhjulen!

Ett återfall är lika svårdefinierat som bulimi eller tillfriskning. För mig är det ett begrepp som jag använd de senaste åren, efterhand som  mina "nyktra perioder" blev allt längre. Ordet klingar ganska negativt i mina öron. Jag skulle nog helst plocka bort det från den svenska ordboken. Du kommer att bli frisk, oavsett hur många gånger du kräks på vägen.

Kommentarer
Postat av: Maja

Tack för att du skriver! Det är verkligen ett stöd i tillfrisknandet att läsa din blog. När jag själv får ett återfall känns det som att jag är tillbaka på ruta ett och livet känns meningslöst. Dagarna blir till ett långt mörker och det känns som om jag aldrig kommer att bli frisk. Det är konstigt att det känns lika tungt för mig varje gång det händer, oavsett hur lång nykter period jag haft innan. (Kan variera mellan några dagar och flera månader.) Jag antar att det är svårt att se helhetsbilden när man mår som sämst. Men tack vare dina ärliga inlägg och dina råd har jag fått en större insikt om denna hemska och mycket ensamma sjukdom. Jag kommer att fortsätta att läsa allt du skriver! Kram

2008-07-17 @ 16:51:50
Postat av: Malin

Tack tack tack, för att du skriver. Jagkollardin blogg varje dag och du är verkligen en inspirationskälla. Fortsätt så! Kramar

2008-07-17 @ 18:15:20
URL: http://livetochkarleken.blogg.se/
Postat av: Tess

De där orden ska jag försöka ha med mig att minnas när jag får ett återfall. Väldigt bra.

2008-07-18 @ 00:19:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0