Ansvar är inte samma sak som skuld

Ett tecken på bulimi, är att vi hemsk gärna vill älskas av alla. För viken enorm KATASTROF det skulle vara om någon enda människa pratade illa om oss bakom vår rygg eller inte tyckte att vi var bra nog!

Jag satt och pratade nyss med min kloka pojkvän J. Han hade en teori i ett ämne, som jag anser mig kunna väldigt mycket om. Eftersom denna teori var tvärt emot vad jag just sagt, tolkad jag den som ett personligt angrepp. Diskussionen hettade till och jag fällde en liten tår över att jag har en så enormt OFÖRSTÅENDE och ORÄTTVIS pojkvän. Tills han talade om för mig, på ren svenska, att; "jag anklagar inte dig, jag lägger fram min teori om att du har fel".

Alltså. Att någon annan människa tycker att jag har fel, gör inte mig till en dålig människa. Ett problem som vi bulimiker ofta lider av är att vi värderar os själva, inte bara utifrån hur smala vi är, utan också utifrån vad andra tycker om oss. Det låter som en trött gammal klycha, men det är vi själva som måste finna vårt eget värde, oberoende av kroppsform och om vad andra tycker. Vill gärna tipsa om Katrin Schulmans blogg. Hon är nämligen VÄRLDSMÄSTARE på just det. Att ge fan i vad andra tycker...

min nya älskling

J brukar säga; Jag älskar dig, men jag älskar inte allt du gör. Klokt...



Kommentarer
Postat av: Malin

Jag tror att du har rätt, vi bryr oss om vad andra tycker, men vem gör inte det? De som tycker om sig själva och det tror jag att väldigt få personer med bulimi verkligen gör. Så du har rätt som alltid. Och du skriver den mest inspirerande blogg om bulimi som jag någonsin har läst. Och då menar jag inspirerande att bli frisk, inte sjukare som många andra bloggar. Tack! Kramar från Malin

2008-07-18 @ 10:36:04
URL: http://livetochkarleken.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sant så sant. Du är en klok människa du också :)

2008-07-18 @ 13:49:30
URL: http://www.uppellerner.blogspot.com
Postat av: AnnaP

Kanske inte världssmart att tipsa om en kvinna som hetsar andra till att banta? :P

2008-07-31 @ 17:05:16
URL: http://myanalife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0