Nu blir vi friska

När är man frisk från bulimi?

När man inte äter choklad eller chips längre?
När man bara äter på lördagar?
När man inte stoppar fingrarna i halsen?
När man inte kräks på något annat sätt heller?
När man inte hetsäter?
När man håller sig till en "matplan"?

image3

Definitionerna är lika många som det finns människor som funderar över det. Jag har trampat på mållinjen så många gånger och lurat mig själv på olika sätt. Läkerol är inte godis och det är ju faktiskt helg. Men att ha bulimi är inte som att gå på en vanlig diet. Går man på diet för att man behöver gå ner ett par kilon, så kan det räcka med regler och självdisciplin ett tag för att sedan återgå till sina gamla vanor när man är "färdig". Han man bulimi, så har man ett helt galet förhållningssätt till mat. Man använder mat som en drog för att kurera sig själv i olika situationer, och det är DÄR man måste börja. Inte genom att sluta äta choklad, eller "bestämma sig" ännu en gång för att NU. NU, skall jag sluta kräkas. Vi kommer att sluta du och jag, men först måste vi förstå att hetsätandet och kräkandet endast är ett symptom på bulimin. Ungefär som tandvärk är ett symptom på hål i tanden. Det hjälper att ta en värktablett (kräkas) för en stund, men det läker inte hålet i din tand (bulimin/vårt förvrängda förhållningssätt till mat).
För mig så är "Frisk från bulimi" när jag äter vad jag vill när jag vill utan att kräkas eller få ångest. "Det skulle jag aldrig kunna, för då skulle jag bli tjock som en övergödd gås", tänker du då. Ja. Det skulle vi kanske, om vi fortsatte äta upp våra känslor, men det är just det vi skall ändra på. Jag ser mig som frisk idag, äntligen, även om jag tar återfall då och då. När det sker, så kommer du få följa med mig igenom det också, och jag skall inte dölja något för dig. Följ mig och min blogg, så kommer du också att bli frisk en dag.

image2

Kärlek

Kommentarer
Postat av: Marie.

Tack för att Du ger mig hopp.

2008-08-14 @ 12:25:04
URL: http://mmmmm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0