Mitt experiment

HÄR KAN MAN BESTÄLLA MIN BOK BULIMIBIBELN: www.sofiajensfelt.se


Vill slänga in ett inlägg, eftersom jag väckt så starka reaktioner med det jag gör. Jag har fått flera mail av tjejer som känner att de är livrädda att jag skall ”falla dit”, eftersom jag just nu är deras enda ”stabila punkt”. Jag är såklart jättestolt över att få vara en så stor förebild för såpass många och vill därför klargöra att;


Ni behöver INTE vara oroliga för mig. Jag vet precis vad jag ger mig in på och har läst minst tio forskningsrapporter i ämnet. Anledningen till att jag testar är helt enkelt för att dessa säger olika. Det finns serös forskning som pekar på att minimera kolhydraterna balanserar blodsockret, och det finns seriös vetenskap som säger det motsatta.

________________________________________________________________________________

Jag testar mitt blodsocker var femte timma (hittills är det helt normalt och stabilt) och har full koll på läget. Jag är frisk nu och jag känner min kropp enormt väl. Säger den ifrån så har jag automatiskt fått svar på mina frågor, och jag kommer garanterat inte att komma till en punkt där jag börjar hetsäta. Jag skulle sluta långt, långt innan jag kom till den punkten! Ingen behöver tycka synd om mig, då detta är ett helt frivilligt projekt som jag dessutom tycker är väldigt spännande! :-)
________________________________________________________________________________




Hjärnan använder ju sig som bekant av signalsubstanser. Ett av dessa kallas serotonin, och det har visat sig att denna signalsubstans ofta är låg hos dem som utvecklar bulimi. Socker och snabba kolhydrater hjälper hjärnan att producera serotonin (det är därför vi som har naturligt låg halt älskar socker), men det blir snabbt väldiga obalanser eftersom hjärnan efter en sådan endorfin-dusch snabbt reglerar ner halten igen (hjärnan vill ju ALLTID ha balans). Jag går närmare in på detta i min bok, men det som är intressant är att det finns forskning som visar att utan socker (kolhydrater) så reglerar hjärnan även detta själv, till en sund nivå.

Alltså: Det finns seriös forskning som säger att man inte kan vara lycklig (ha en hög halt serotonin) UTAN kolhydrater, och seriös forskning som säger att hjärnan producerar MER ”lyckohormoner”, om den får jobba ifred, utan socker.

Jag har en bulimikers sköra kroppskemi, och jag litar inte på forskningsresultat som gjorts på "normala" människor.

DÄRFÖR gör jag detta experiment.


Återigen. Tack för att ni finns!

Kommentarer
Postat av: Tess

Jag är väldigt imponerad av att du orkar med ansvaret som kommer av att vara någons (och fleras) "enda stabila punkt". Ofta läser man kommentarer om hur du MÅSTE skriva oftare annars går de under. Jag hade flytt för länge sen (och blivit lite irriterad). Men jag har en känsla av att du är en person med stor självinsikt och att du kan säga ifrån när du börjar ge bort mer än du får tillbaka.

Du har även hjälpt mig att själv få bättre självinsikt och jag kan inte sluta fascineras över det. Just nu tränar jag inte alls för jag har två jobb (vilket i sig kanske inte är så hälsosamt, menmen) och har kommit fram till att sömn är viktigare än träning, och jag klarar av att inte få ångest över "varje missat träningspass". :) Och sen du "sa åt mig" att sluta banta har mitt hetsätningssug minskat till hälften och otroligt nog har jag gått ner 2kg (för att ingen ska bli upprörd så vill jag påpeka att jag har ett BMI på uppåt 30 så det är OK för mig att gå ner i vikt). Och så mkt tid jag slipper spendera på att räkna kalorier och väga maten! Yey!

Lycka till med experimentet.

Kram

2008-08-07 @ 09:10:18
Postat av: SofIA

Tess! Jag har skrivit ut den kommentaren och jag skall sätta upp den ovanför min säng! :-*

2008-08-07 @ 13:50:23
Postat av: Marie.

TACK för den här bloggen!

2008-08-07 @ 16:44:14
URL: http://mmmmm.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hur testar man blodsockret?

2008-08-07 @ 18:57:55
Postat av: Linda

ja e sjukt spänd på resultatet-



d här e nämligen frågar som vandrat i mitt huvud i många år,



ja personligen funkar bäst me att äta allt, därmed också socker o snabba kolhydrater, annars blir jag deprimerad av att jag utesluter mat jag tycker om ur min kost, o hetsäter, men dock av psykologiska skäl, för att "jag inte får"



så ja stannar vid min kost att äta allt, men måttligt.



men dock, är dettaa väldigt intressant, då ja ständigt förespråkar alla runt omkring som kör me GI o va faan dom gör, att börja äta vanligt o att man bara mår piss av att hålla på så,



nu kanske du antingen skjälper eller hjälper mej med min teori..



spänning...

2008-08-07 @ 19:30:16
Postat av: Becka

Undrar faktiskt också över det där med blodsockret. Testar du med en sån där blodsockermätare man kan köpa på apoteket?



Hur mår du hittills?

2008-08-07 @ 19:40:23
URL: http://bulimibecka.blogg.se/
Postat av: Sofia

Blodsockret testar man med en liten apparat från apoteket. Kostar runt en hundring. So far so good. Är slö och lite trött på cremefraishe bara...



/S

2008-08-07 @ 19:46:44
Postat av: AnnaP

Du verkar verkligen vara så himla intelligent. Jag älskar din blogg och jag ser verkligen fram emot din bok! :)

2008-08-08 @ 18:39:45
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: Lisa W

Intressant att testa blodsockret! Jag har inte ens reflekterat över att man kan göra det (om man inte har diabetes, vill säga). Spännande!

2008-08-12 @ 12:37:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0