High fat, low carb

HÄR KAN MAN BESTÄLLA MIN BOK BULIMIBIBELN: www.sofiajensfelt.se


Bulimibecka, din lilla råtta! Du har satt giller i skallen på mig med din kommentar i mitt förrförra inlägg.


Jag kan inte släppa tanken på om Low-carb är bra för oss bulimiker eller inte. Helt enkelt därför att frågan är för viktig för att förbises.
Om det är så att denna typ av kostomläggning kan hjälpa oss att tillfriskna så måste jag veta detta. Googla kan man ju göra i all evinnerlighet, och jag har beslutat mig för att helt enkelt testa själv.

Jag har inte ätit ”låg-kolhydrat-kost” sedan jag var aktiv i bulimi. Då var en del i någon ny fantastisk diet, och nu handlar det alltså ABSOLUT INTE OM ATT GÅ NER ETT GRAM I VIKT. Detta test gör jag för att jag anser mig vara tillräckligt frisk för att trixa lite och för att jag vill bana vägen för en ny generation bulimiker som vägrar att ge upp.

Jag föreslår alltså INTE att någon annan skall börja utesluta kolhydrater, utan fortsätta att fokusera på att ifrågasätta sug och bearbeta känslor. Bulimi handlar inte om mat i första hand och att börja på någon ny diet gör oss inte lyckligare. Låt mig ta de smällarna!

____________________________________________________________________________

Att ”friska människor” mår bra at att äta minimalt med kolhydrater är jag helt övertygad om. Vad jag söker svar på är om det verkligen är en bra idé för oss som lider/har lidit av bulimi!
____________________________________________________________________________


Så här kommer jag att göra:

(Jag kommer att äta ungefär 2300 kalorier om dagen, precis som vanligt, och kommer, åter igen, inte att ha som mål att gå ner i vikt!)


Under fyra veckor kommer jag att äta s.k. hflc (high fat low carb). Denna består av 5%kolhydrater, 20% protein och 70% Fett






Därefter kommer jag att äta "GI" under fyra veckor. Denna består av 45% långsamma kolhydrater, 25% protein och 30% Fett



(Livsmedelsverkets rekomendationer. Dessa består av 55%kolhydrater, 15% protein och 30 Fett)


Under dessa veckor hoppas jag kunna besvara bland annat följande frågor;

1. Skapar ett minimalt intag av kolhydrater sug efter att hetsäta kolhydrater, som skolmedicinen säger, eller reglerar kroppen blodsocker själv, som andra experter påstår?
2. Blir ångesten större på grund av att halten av kroppens ”lyckohormoner” minskar, som viss forskning menar, eller blir depressioner bättre som andra hävdar?
3. Blir man mätt på färre kalorier genom att äta mycket fett, eller går man upp i vikt som andra menar på?
4. Blir man trött och slö som det påstås, eller får man massor av ny energi som andra säger?
5. Hur reagerar kroppen på alkohol (vilket jag älskar att dricka i rejäla doser). Skapar detta omänskliga sug ”dagen efter” (vilket det iof. Gör vad man än äter…)
6. Framför allt så vill jag veta om dessa dieter och sätt att äta hindrar mig från att leva ett socialt liv!


Haha. Sitter här och äter kycklinggryta på…. Grädde och cremefraishe. Knasig känsla när man varit mer eller mindre försiktig fettet i femton år. Men gott ;-)





Kommentarer
Postat av: Malin

Hej Sofia, Det är en helt klart intressant undersökning men snälla var rädd om dig. jag började läsa din blogg när du hade uppehåll så jag vet inte hur länge du varit "frisk" men jag hoppas att du alltis sätter hälsan först.



För mig fungerar det bra att ta bort allt socker och alla kolhydrater som jag ibland gör, fast då äter jag max 500 kcal ändå och har som mål att gå ner i vikt.. fast det är klart, jag har hettsätit efter varje GI gång.



var rädd om dig snälla!



Kramar

2008-08-05 @ 21:27:48
URL: http://livetochkarleken.blogg.se/
Postat av: Lisa

Otroligt intressant! Jag har grubblat massor på kolhydraternas vara eller icke-vara i min kosthållning. Jag är säker på att de påverkar massor och önskar att det var ok att få vara utan dem för det känns som om maten funkar bättre då för mig! Jag önskar att jag också kunde experimentera men det är inte läge för det just nu; tränar på att våga äta "farliga" kolhydrater igen så som ris, pasta, potatis och bröd och det går väl sisådär...



Var rädd om dig!

2008-08-05 @ 21:32:12
Postat av: Tant Malin

Jag har också hört att det är kolhydratsuget som sätter igång hetsätningarna. Jag själv brukade i varje fall alltid inleda mina hetsätningar med något kolhydrat-aktigt (mackor eller godis).



Spännande undersökning, jag ser fram emot att se resultatet. Men du lovar väl att lägga av i samma sekund du märker att du håller på att bli fixerad igen?!

2008-08-05 @ 22:20:53
URL: http://tretusenggr.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men är det inte många gånger dom som bantat och varit rädda för kolhydrater och alltså ätit för lite av dem som har fått hetätningssuget? Just på grund av avsaknad av dem. Och då är det klart att det är kolhydrater kroppen vill vräka i sig. Jag personligen tror inte att man blir frisk av att utesluta livsmedel. Utan bara skapar obalans i kroppen. Men vem vet förrän man prövat. Hmm..

2008-08-05 @ 22:40:49
Postat av: M

Hej Sofia.

Förebild som du är, är det verkligen smart att börja laborera med olika sätt att äta på din blogg. Du vet att du inspirerar många, och mäniskor "gör ju som man gör", inte som man säger. Även om du finner en lösning tror jag inte att det är ett bra sätt att lägga upp bantningsmetoder i bloggen. För det är det faktiskt, i sitt ursprung iaf. Detta kan leda till att tjejer får nya idéer om hur de ska äta, på gott och ont, men frågan är om bulimikerna behöver fler idéer. Bäst hade nog varit att prata med en dietist, Sofia. En utbildad dietist eller en näringsfysiolog.

Jag hoppas att du, när du gör research för din bok, pratar med sådana, och att du låter de göra en faktagranskning.

Sedan funderar jag även om det är så bra för DIG, att testa olika sätt att äta nu när du mår så bra? Är det inte att utmana ödet?

Även om vi tjejer och kvinnor är nyfikna när det kommer ut nya rön om hur man ska äta, är det nog bäst att låta dem vara och äta me sunt förnuft. Varför bara inte skita i att läsa alla dessa artiklar? När livsmedelsverket däremot ändrar sina rekommendationer kan det vara något att uppmärksamma.

Nu är det ju rätt inne med Gi, och olika sätt att välja bort näringsämnen, som kolhydrater. Fungerar säkert för vissa, men det är trots allt trender som går. För att hitta sitt sätt att äta långsiktigt handlar det om att hitta något som fungerar i längden, och det gör det itne att äta som i exemplen.

Varje "normal" människa som inte har problem med vikt och mat, och innan vi bulimiker fick problem, åt vi förmodligen ganska likt slvs rek.

Om du inte håller med mig så fundera iallafall.

Önskar dig lycka till med boken, du har många kloka tankar. Men är trots allt en tjej på väg mot tillfrisknandet fortfarande, och ingen expert.

kramar M

2008-08-05 @ 23:25:49
Postat av: Tess

Oj, det låter läskigt att experimentera så där. Själv har jag nu följt din råd att sluta banta och det känns bra hittills. Vad ditt experiment än visar så kommer jag göra allt för att inte råka hoppa på en ny diet. Jag tror att det finns kolhydrater som innehåller livsviktiga saker, vilket väl väldigt många studier har visat. Även om det möjligtvis tar längre tid att bli frisk så tror jag att det är värt att få dessa viktiga delar i kosten.

Var rädd om dig!

2008-08-06 @ 00:34:26
Postat av: Angelica

hej ! hittade din blogg just. har en fråga ifall du kanske har något svar.. jag tror jag har en ätstörning, men det är inte bulimi, jag spyr inte, och det är inte anorexi, jag svälter inte. Utan det är som en blandning tror jag, först svälter jag mig ett tag, några dagar, sen hetsäter jag några dagar.



vad fan kan de va, typ jojobantning, men det tar ju in i skallen på mig, det är skit jobbigt och ångestfyllt och allt det där, hatar det, har testat snacka med någon bara för att förhindra att det inte "blir värre" liksom, men dom kunde inte hjälpa.. tänkte bara om du har någon aning.. kram !

2008-08-06 @ 00:42:01
URL: http://angelicajarleros.blogg.se/
Postat av: Becka

Till M:



Som Sofia sa så är målet INTE att gå ner i vikt utan att testa och se om man faktiskt kan må bättre, dvs bli av med suget efter att hetsäta lättare på det här helt kemiska sättet.

Jag tycker att hon är en otrolig förebild som utsätter sig för det här testet. Jag tror att resultaten kommer att bli positiva eftersom jag själv har provat på det här sättet att äta. Däremot är den sociala biten alltid svårare. Det är ganska jobbigt att förklara för omgivningen att man äter på ett visst sätt och varför.

Det är inte bra att mixa med maten om man inte kommit så långt i sitt tillfrisknande. Däremot är det ju bra att veta om en omläggning i kosten faktiskt kan bota symptomen. Då ligger det väl i alla bulimikers intresse att få veta det.

2008-08-06 @ 08:36:19
URL: http://bulimibecka.blogg.se/
Postat av: Becka

Sofia:



Sorry att jag satte griller i hjärnan på dig. Har de själv me tro mig =P



2008-08-06 @ 08:38:05
URL: http://bulimibecka.blogg.se/
Postat av: Sara

Utifrån din situation och min uppfattning av dig som person så tror jag att du gör helt rätt. Hallå eller, Sofia vet vad hon sysslar med!

2008-08-06 @ 19:04:59
URL: http://nooneputbabyinthecorner.blogg.se/
Postat av: Sara

Utifrån din situation och min uppfattning av dig som person så tror jag att du gör helt rätt. Hallå eller, Sofia vet vad hon sysslar med!

2008-08-06 @ 19:06:37
URL: http://nooneputbabyinthecorner.blogg.se/
Postat av: K

GI metoden är ju när man utesluter kolhydraterna!?

2008-08-07 @ 10:52:02
Postat av: Anna

Hej!

Jag har också haft väldiga problem med maten. Det ledde till en rejäl fetma för min del eftersom jag aldrig kräktes men jag hetsätandet tror jag vi har haft gemensamt.



För min egen del var en kombination av gi/LCHF en väg till ett normalt förhållande till mat igen. Det var allt jag önskade mig och så blev det. Jag är otroligt tacksam att jag gav det en chans fastän det var läskigt psykiskt att äta så mycket fett i början. Nu vet jag att det reglerar min mättnadskänsla och framför allt, nöjdhetskänsla bra.

Jag hoppas att du hittar din väg också.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0