Ett litet utdrag

HÄR KAN MAN BESTÄLLA MIN BOK BULIMIBIBELN: www.sofiajensfelt.se


I min bok kommer jag att presentera sjutton steg ut ur bulimin. Här är ett smakprov!


Steg 1:


För att bli frisk så måte man ha något att tillfriskna ifrån. Många av oss har kommit så långt att vi redan pratat med någon närstående och andra har inte ens erkänt för sin dagbok ännu. Förnekelsen är kroppens viktigaste psykiska skyddsmekanism och den arbetar så det ryker när det gäller just denna sjukdom. Förnekelsen gör att vi vägrar att se hela sanningen. Kanske erkänner vi att vi har ”ätstörningar”, men skulle aldrig ta ordet ”bulimi” i våra munnar. Några av oss anser att vi lever i en ”dålig period”. Att denna varat i fem år är ett faktum som gör att vi kniper ihop ögonen hårt och tänker på något annat.

Förnekelsen är livsviktig. Utan den så hade vi kanske inte levt idag. Att uthärda all den smärta som det innebär att vara sjuk i bulimi är ingen enkel sak! Men nu skall vi altså knacka ett hål i denna och ta oss ända ner på botten. Vi skall ta till oss orden ”jag lider av bulimi”, både på ett intellektuellt plan (det gör vi kanske redan idag), och också förstå det med våra hjärtan. För att lyckas med detta krävs det träning. Vi kan börja med att läsa orden ”Jag har bulimi” ett par gånger. När vi vant oss vid det så kan vi säga det högt för oss själva, vilket ofta är ett stort steg att ta. Vi måste vara beredda på den smärta som kan utlösas när vi krashar förnekelsen. Vi måste också vara beredda på att vår reaktion på den smärtan kommer att bli sug att hetsäta. Var beredd och klandra inte oss själva för det.

Kommentarer
Postat av: Lisa W

Jag suger i mig varenda ord du skriver. Ser fram emot boken, du är så klok!



Att erkänna är ett av de svåraste sakerna jag någonsin har gjort och det är knappt jag har gjort det för mig själv helt och fullt egentligen... Det är bara ett fåtal av mina närmaste som vet och av dem är det bara pojkvännen som förstår; till resten säger jag att det inte är SÅ farligt - för det är det ju inte jämfört med hur det var tidigare...

2008-08-17 @ 14:20:32
Postat av: Tess

Du har sån fin rytm i allt du skriver. Jättebra. (Innehållet är ju också jättebra förstås ;)

2008-08-17 @ 16:03:33
Postat av: Charlotte

Det är så ofantligt svårt att säga ordet bulimi högt. Att liksom ta det i sin mun och verkligen erkänna det inför sig själv och kanske någon annan. Jag har blivit ganska bra på att skriva det men att säga det är en helt annan sak.



Satt och pratade med en av våra pastorer härom veckan och det enda jag lyckades få fram var att jag har lite matproblem. Eller snarare, att jag haft lite matproblem men att det börjar bli bättre. Inte riktigt sant men, nästan...?

2008-08-17 @ 17:23:32
URL: http://meningsskapande.blogspot.com
Postat av: Nikki

Att läsa ´Jag har bulimi´ är en sak, men sen inse att det är JAG. Det är MIG det handlar om. Att JAG har de problemen...



ta hand om dig // Nikki

2008-08-17 @ 18:11:23
URL: http://bonies.blogg.se/
Postat av: Marie.

Bra text.

Tack för det jobb du lägger ned med den här bloggen. Den hjälper:)



Vi skall alla klara det här!

2008-08-17 @ 22:43:41
URL: http://mmmmm.blogg.se/
Postat av: Marie.

Bra text.

Tack för det jobb du lägger ned med den här bloggen. Den hjälper:)



Vi skall alla klara det här!

2008-08-17 @ 22:43:53
URL: http://mmmmm.blogg.se/
Postat av: Naa

Jag har länkat till din blogg på min sida, hoppas att det är okej?

2008-08-18 @ 12:47:24
URL: http://saphary.blogg.se/
Postat av: hanna

Jag skulle säga att min Bulimi var kroppsförkastelse...att jag i djupte inom mig kände mig bortkastad av både Gud, mig själv och människor. Det var inte sant, och nu vet jag det, och vet ni, jag blev frisk efter en vecka. Sen var det någon som hjälpte mig be och sånt...



Johanna, jag är otroligt tacksam, du har hjälpt mig otroligt mkt mer än många människor som kallar sig kristna men inte vågar leva så. Du vågar leva det jag tror bibeln kallar kristet, du ger till andra.

Tack att du orkar säga det du tror på i den här sjuka, förljugna världen.



Kram!

2008-08-19 @ 09:23:27
Postat av: Jennifer

Kommer bli en super bra bok!

2008-08-20 @ 20:23:29
URL: http://misskrusan.blogg.se/
Postat av: vilsen

Grattis tjejen till den tillfriskning..

Måste vara skönt o bli frisk va?

JA KÄMPAR IDAG FÖR O BLI FRISK

2008-10-28 @ 14:18:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0