GIRRRRRLPOWER!

image89

Jag hatar inte män, jag skyller inte min sjukdom på män, och jag vet att de flesta män älskar hälsosamma kurvor. Detta inlägg är inte menat som en provokation, utan är skrivet för att ge dig en ny vinkel. Ätstörningar har nämligen en social aspekt, och handlar inte bara om känslor och ångest...

Visst har vi bantat i tio år och visst vill vi vara smala, men vi är ju inte sånna. Sådana där korkade brudar som bantar för att passa in i samhället och för att få bekräftelse av anabolastinna bilmekaniker på krogen? Nähä. Vi har ofta stil vi och vi vet vad vi tycker om mode och ideal. Många av oss kallar oss för feminister, och detta gör det ju än mer komplicerat? HUR i hela fridens namn skall vi kunna förklara för världen att vi inte är SÅNNA!?

image86 (en SÅN)

Nu lugnar vi ner oss en smula och vågar se att vi är offer. Vi är sånna. Vi bantar och bantar och bantar för att passa in i en mall och för att vi tror att ett helt samhälle förväntar sig det av oss. Men: Det är helt okej att inte leva som man lär alltid. Vi är offer för ett ideal som egentligen inte har något värde i sig. De flesta av oss är inte så överviktiga så att det hindrar oss från att leva normala liv, och killarna skiter ju i vilket (för det tycker att vi är såååå fina precis som vi är). Och ärligt... De flesta av oss kommer aldrig att bli fotomodeller eller mannekänger hur smala vi än blir (och där med tjäna en massa pengar på revbenen som pickar fram).

image90 (en lyckligt lottad som tjänar pengar på att vara smal)

VAD vill vi åt, dååhh?

Jo. Social status och inget annat. Skyll du på att du vill må bra och vara hälsosam, men skit på dig, för du vet att du bara ljuger för dig själv. Det finns ingenting hälsosamt i att pina sin kropp till bristningsgränsen och sedan hetsäta socker och fett och kräkas upp det. Nej. Vi vill synas på mingelbilder tillsammans med andra människor som också är lyckade och perfekta.

image87 image91 image92 (Perfekta människor)

Vi vill trippa runt på stan och se ut som just vi råkade födas med obegränsade ekonomiska tillgångar, IQ Mattebok och gener som skriker HÄLSA. Varför? Jo, för vi är formade till det. Hela samhället bygger på att vi inte skall vara nöjda med oss själva.

Skäll gärna på mig, men en hungrig och osäker kvinna är en ofarlig kvinna och farliga kvinnor skapar obalans i gubbsverige. Om du vill läsa mer om denna komplexa geggamojja så rekomenderar jag
Naomi Wolfs bok Skönhetsmyten. Den är tung och full med fakta och om du inte orkar det så kan du försöka besvara nedanstående frågor:

# Visste du att på 20-talet, då kvinnor började kräva rösträtt i USA och i delar av Europa, så skapades de första bantningsartiklarna i amerikanska veckotidningar och hela 20- och 30-talet blev en period då man skulle vara smal och idealet var pojklikt och platt?

image94 (Greta Garbo 1920-tal)

# Visste du att när kvinnorna lugnat ner sig igen, framåt femtiotalet, så blev idealet kurvigt igen?

image84 (Marilyn Monroe 1950-tal)


# Visste du att i slutet av 60-talet, när kvinnor ville ut på manligt dominerade arbetsområden, lansedares Twiggy-idealet? En slump?

image78 (Twiggy 1960-tal)


# Visste du att Fröken Sverige 2004 har växt åtta centimeter på längden och gått ner sexton kilo sedan hon vann 1951?

image79(171 cm/68 kg 1951) image80 (178 cm/52 kg 2004)

# Visste du att platt mage på kvinnor är vansinnigt farligt, eftersom det kräver att vi bantar bort vårt underhudsfett, och därmed vårt naturliga skydd?

image81 (OHÄLSOSAM kvinna).

# Visste du att undervikt är vanligare än övervikt bland kvinnor mellan 15 och 24?

# Visste du att många av de män som har inflytande över modeindustrin (och därmed kroppsidealen) är homosexuella, och tänder på MÄN och inte kvinnor?

# Visste du sextiosex procent av Sveriges kvinnor önskar att de var lite smalare (och kan därför inte säga att de är helt nöjda med sig själva). Siffran bland kvinnor under 30 är antagligen mycket högre än så?

# Visste du att livet blir mycket roligare om tycker om sig själv?

image82 (HÄLSOSAM kvinna)


# Visste du att skönhetsinustrin omsätter 668 MILJARDER kronor varje år i världen, varav ca en fjärdedel går till plastikoperationer (och att det därmed finns ENORMA ekonomiska intressen i att Du och jag inte accepterar oss själva som vi är)?

image83

# Ställer du upp på det? Egentligen?



Avslutar med en hyllning till DOVE, och jag vill UPPMANA ALLA ATT KÖPA DERAS PRODUKTER!

image85


Kram från mig 

Kommentarer
Postat av: EMMA

Hej !
så skönt att höra att det finns mer som går igenom samma helvetes helvete,
Önskar dej då allt gott , och att du får ett bra liv.

2008-04-18 @ 01:43:33
Postat av: sandra

Läser din blogg alltid :D
detta inlägget var en av de bästa (:

2008-04-18 @ 19:05:39
Postat av: Joss

Startade denna blogg idag, för att kunna få hjälp av andra. Du kan läsa om mig i min blogg, om min situation och så småningom lite mer om mig själv. Jag vill bara tacka Dig för din blogg. Du är en inspirationskälla som jag tror kan hjälpa mig på fötter igen.

2008-04-18 @ 22:50:03
URL: http://zanning.blogg.se
Postat av: lisa

Jätte bra inlägg, fick mig en tankeställare!! läser alltid din blogg

2008-04-18 @ 23:55:50
Postat av: melikethis

Din blogg hjälper... tack för att du skriver!

2008-04-20 @ 18:42:11
URL: http://kaktuslover.blogg.se
Postat av: Zanning

Ja jag funderar på det - det känns ju verkligen bättre att jag berättar det för hennepå något sett.

2008-04-21 @ 22:47:02
URL: http://zanning.blogg.se
Postat av: Lotta

Träffsäkert som vanligt! Frankrikes parlament lagstiftade förra veckan om en ny lag som förbjuder franska modellagenturer att anlita modeller med ett ohälsosamt BMI, en modell som är 175 cm lång får minst väga 55 kg. Det börjar gå i rätt riktning!!!

2008-04-22 @ 12:53:07
URL: http://bulimiochbehandling.blogg.se
Postat av: Rebecca

Hej! Jag håller på och skriver en rapport om ideal och ätstörningar och letar efter statistik över hur fröken sverige har sett ut genom åren (vikt längd & bmi) eftersom du i detta inlägget skrev om just detta undrar jag om du vet var denna fakta går att finna?

2008-11-28 @ 01:59:29
URL: http://rebeccajanzon.blogg.se.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0