Alkohol och bulimi

Alkohol, ja... I mitt fall så är i stort sett varenda ordentlig fylla förenad med en heldag av fysiska matbegär av ENOOOORMA mått. Jag kan med lätthet (utan att kräkas) äta en pizza, ett Big Mac & co samt fem mellanmål bestående av allt som kommer i min väg; choklad, müsli och mackor. Framåt kvällen blir ångesten enorm. Hur kan jag utsätta mig för detta vanvett? Hur kan jag göra såhär mot mig själv efter allt jag käääääämpat för. Det är väldigt synd om mig kl. 21.00 en söndagskväll skall jag meddela... Ojojoj. Samma visa varenda gång. Jag festar loss och skiter i konsekvenserna. Jag är den som snarare bänkar mig vid en chipsskål än runt grogg-buffén. Redan samma natt blir jag lite fylle-mat-sugen och lommar iväg till Staoil för en mosbricka med extra gojs. Dagen därpå är det liksom inte ens någon idé att resonera med mig själv och framåt kvällen är jag övertygad om att jag antagligen gått upp minst tre kilo på en dag.



image102

MÅNDAG MORGON:  Fantastiska dag. Dagen då jag får alla svar!

Nej. Jag hade inte gått upp tre kilo denna vecka heller. (Möjligtvis ett, men det är nog mest vätska.)

Ja. Det var värt det. Lätt att det var. För visst hade vi kul på dansgolvet i lördagsnatten, och visst är det gött med räksallad kl. tre på natten!


image103


Förmodligen känner du igen en del i det jag skrivit ovan... Kanske du tom skrattat lite för dig själv. Kanske är dina bakis-dagar (om du har sådana!) orgier av hetsätande och kompensation, kanske ligger du som en platt sill i soffan oförmögen att äta alls...


Alkohol ställer till det mer i vissa människors kroppar och hjärnor, och det är ett faktum som vi inte kan ändra på, hur gärna vi än vill.


image104


Om du skall dricka (nu pratat jag alltså om de ordentliga fyllor, som några av oss vilsna själar tar oss ibland) så är här en liten komihåg (tidigare kallad order ;-)



1. Räkna inte kalorier. Varenda alkohol-kalori skall vara UTÖVER ditt dagsbehov av FAST FÖDA. Detta kommer du tjäna in i längden kalorimässigt, även om det tar emot.


2. Sluta larva dig. Så gott är det inte med vodka och lightläsk. Om du ändå skall dricka, så drick det som bjuds eller det du är sugen på och bespara dig dina fixa idéer just denna kväll.


3. Acceptera att det förbannade kaloriintaget totalt sett kommer att bli högre under denna och efterföljande (om du brås på mig) dag. Var beredd att låta det vara så och förstå att man inte kan dricka upp kakan och ha den kvar. Är du inte beredd att acceptera det, så låt bli att dricka och bespara dig själv massor av ångest.


4. Ha blocket redo när solen stiger den andra dagen. Mycket av begären kommer du att märka är fysiska och de beror på att hela kroppen är i obalans. Ge din kropp det den vill ha, men använd gärna ditt sunda förnuft (om du inte råkat glömma det i jackfickan på jackan, som naturligtvis hänger kvar i garderoben på gårdagens uteställe...) Många av sugen kommer du också märka är psykiska och beror helt säkert till stor del på att du har ångest över det faktum att vi ätit/druckit FÖÖÖÖÖR mycket och känner oss feta, fula och ofräscha. Antagligen så glömde vi tvätta bort sminket igår, smakar död sork i munnen och gått hem med fel person. Skippa DEN maten, och möt den ångesten på andra sätt.


image105

5. Våga njut av att du hade riktigt kul också. Om du nu hadde det... 

Kärlek


Kommentarer
Postat av: mats

"Kärlek" tillbaka haha!

2008-04-28 @ 17:52:48
URL: http://matspalats.blogg.se
Postat av: Lotta

Tack =)

2008-04-28 @ 20:07:52
URL: http://bulimiochbehandling.blogg.se
Postat av: tove

hur många gånger har jag inte på en bakfull lördag eller söndag ätit kräkts, ätit kräkts, ätit kräkts säkert en 15 gånger, tills jag mår så frktansvärt dåligt att jag bara ligger under täcket och vill aldrig mer gå upp.... usch!

2008-04-29 @ 20:08:13
Postat av: Kajsa

Din blogg är grym! Du hjälper så många! Inklusive mig!

2008-04-29 @ 20:56:38
Postat av: Karin

Hej Sofia!
Följer din blogg, väntar alltid på nästa inlägg. Dessa tips var väldigt bra och konkreta. "att göra" tips till specifika situationer är givande. Fortsätt blogga, du hjälper många! Kramar

2008-04-29 @ 22:00:07
Postat av: Storstadsbulimiker - emma

oh, vad jag känner igen mig...! kram på dig

2008-04-30 @ 10:06:11
URL: http://storstadsbulimiker.blogg.se
Postat av: Nico Hill

Kul läsning, Tänker på maat. hehe, Jag skulle chilla bra med dig tror jag med mat o grejs :D allt X2 ggr 2 :D najs, hade bra hör av dig till min mail om du vill veta mer om mig piaz / Nic

2011-08-19 @ 02:23:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0