Skillnaden på mig

HÄR KAN MAN BESTÄLLA MIN BOK BULIMIBIBELN: www.sofiajensfelt.se


Vissa dagar vaknar jag, tittar mig själv i spegeln och tänker surt att jag är ful, fläskig och att mina bröst hänger väl långt söder ut. Jag tycker att mitt hår har en tråkig längt, en trött färg och jag känner att mina glansdagar över lag är över. Ibland irriterar jag mig på andra människor och då och då händer det att jag pratar illa om någon bakom dennes rygg. Jag är med andra ord inte perfekt. Faktum är att jag har ganska många fel och brister. Jag har alltid haft fel och brister. Jag är människa och perfekta människor existerar inte.



Skillnaden på mig idag och för fem år sedan, då jag fortfarande var aktiv i bulimi, är att idag accepterar jag mig själv, inklusive alla dessa fel och brister. Jag kräver inte av mig själv att jag skall vara perfekt och jag strävar heller inte efter att vara det. Jag vet att jag är en värdefull människa, som är värd att älskas även om jag har en dålig dag, uppför mig klumpigt eller känner mig ful och blekfet. Skillnaden på mig idag och för fem år sedan syns kanske inte på utsidan, men idag älskar jag mig själv och tycker att jag är en bra människa oavsett vad jag presterar. När jag gör fel fokuserar jag på att ställa till rätta, istället för att rättfärdiga felet inför mig själv eller inför andra. Jag är inte längre beroende av att andra påpekar min nya tröja, min häftiga frisyr eller ser att jag testat en ny ögonmakeup. Idag är den viktigaste relationen den jag har med mig själv. Eftersom jag har accepterat att jag inte är perfekt och vågar jag se mina brister, så tar jag också ansvar för mina egna handlingar.

Förr skyllde jag all olycka som drabbade mig på yttre omständigheter och kände att jag var ett offer för en orättvis värld. Jag blev ledsen och arg om någon främling var otrevlig i mataffären och ödslade energi på att banna denne. Idag sitter jag själv vid ratten i mitt eget liv och väljer vad jag vill lägga min energi på. Den slösar jag på mig själv och mina relationer. Mannen i mataffären tycker jag på sin höjd lite synd om under en kort sekund. Jag är en god vän som lyssnar på vad andra har att säga, utan att fundera på vad jag skall säga så fort de tystnar. För fem år sedan var jag egocentrerad och bulimisk. Idag är jag lycklig och frisk.


Kommentarer
Postat av: Klara

Jag förstår inte riktigt varför du vill ha med uppgifter som vikt. Du har en bra tanke bakom det men samtidigt är det otroligt farligt, låt säga att du har med uppgifter på människor med normalt BMI. Hur tror du då att det skulle få någon som är överviktigt att känna sig som läser din bok? Det blir så otroligt lätt att jämföra sig om man har konkreta siffror sådär. För mig skulle det räcka att läsa om någon som har lägre BMI än mig som är sjuk för att jag skulle må dåligt. Det skulle genast trigga igång tankar om att jag också borde klara av att gå ner i vikt och bli "smalare.

2008-10-28 @ 10:14:56
Postat av: Sofia

Svar till Klara:



Att vara överviktig är inte hälsosamt och att lura sig själv att man är hälsosam är inte att vara frisk. Jag vet att det är jobbigt att se att det finns människor som är smalare än en själv när man är sjuk i bulimi. Det är väldigt tufft att ha bulimi i många avseenden. Jag vill inte skada någon, men jag skonar heller ingen.



Däremot delar jag ut verktyg, så att människor kan lära sig att bekräfta sig själva och älska sig själva oavsett sin vikt. Därmed behöver man inte ta skada av att någon annan har exempelvis ett lägre BMI. En bulimiker som blivit frisk från sin sjukdom har dessutom nästan alltid ett BMI mellan 22 och 25.



Hoppas det räcker som svar på din fråga





2008-10-28 @ 10:17:37
Postat av: Naa

Du är väldigt vacker oxå!

2008-10-28 @ 10:55:03
URL: http://saphary.blogg.se/
Postat av: Bea

Strunta i vad Klara och andra negativa kommenterare tycker. Du har rätt att skriva vad du vill i din blogg!



Dessutom tycker jag att du ska sluta tracka dig själv för kroppsliga bagateller. Du ser nämligen för fräsch ut för att behöva track! :-)

2008-10-28 @ 13:25:25
Postat av: Angel

Har precis hittat hit,jag själv har lidiit av bulimi i 6 år och har nu äntligen fått hjälp,det finns mycket på nätet om ätstörningar men måste säga att när någon har samma som en själv förstår man mer =)

2008-10-28 @ 20:14:55
URL: http://angelnr1.blogg.se/
Postat av: Alice

Hej,

jag hittade din blogg för några dagar sedan och för första gången känner jag att någon vet hur det är att vara sjuk i bulimi. Tack för att du är så modig och vågar dela medd dig. Jag är 25 år och har varit sjuk sedan 15. jag undrar om du eller någon som läser bloggen vet var man kan få hjälp i Stockholm. Orkar verkligen inte leva för bulimin längre.

2008-10-29 @ 18:59:09
Postat av: Tess

Du skriver så klokt och är vacker som en dag. ;)

2008-10-30 @ 08:19:09
Postat av: Sanna

Jag har just hittat din blogg och den är verkligen underbar! Du är otroligt duktig och inspirerande! Själv lider jag av bulimi, men med träning som kompensation (eller ingen kompensation alls). Jag läste att du har en pojkvän, och det har jag oxå. Men min pojkvän vet inget om min bulimi.. jag skäms så för det. Samtidigt kanske det skulle lätta att berätta?! Vad tycker du?

2008-10-30 @ 19:40:37
Postat av: Malin

Vacker bild!!!



Tack för din blogg!

2008-10-31 @ 09:25:33
URL: http://livetochkarleken.blogg.se/
Postat av: Anna

Åååhhh...har inte hittat dig förrän nu. Är mitt uppe i skiten... Förvirrad, för mycket att bearbeta, vet inte var jag ska börja??? Allt du säger, beskriver är så rätt, så sant. Det är JAG! Hur kunde det bli såhär???



Du har fått mig att förstå att det är en sjukdom och jag är sjuk. Men jag gråter av lycka när jag läser allt för det ger mig hopp. Vill bli bra, vill!

Nu är fröet sått... Och jag ska LEVA samtidigt men prioritera mitt tillfrisknande först av allt! Det kommer att ta tid, vet men det är viktigt...Eftersom Jag och mitt välmående är viktigt!



Tusen tack! och underbart fin bild på dig! Du ser så levande ut! Härligt! Vill oxå leva!



Massa kramar!

2008-11-04 @ 12:38:05
Postat av: SEO

Tack, du skriver jättebra!!

2008-11-30 @ 17:02:04
URL: http://www.seotoolonline.com
Postat av: Emma

Tack för otroligt bra läsning. Måste bara säga att det lyser om dig på bilden! :)

2009-01-01 @ 22:37:02
Postat av: Paris

Även om det inte hjälper och även om du kanske inte tror mig så måste jag säga att du är jättevacker på bilden =)





Och andra stycket behövde jag höra. Man får sådana aha - upplevelser när man läser din blogg! Älskar den!

2009-01-04 @ 00:09:56
URL: http://myanalife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0