Självkänsla (nu!)

Om någon vill beställa boken bulimibibeln så görs det HÄR: www.sofiajensfelt.se

Hej alla friska och sjuka. Är i full färd med att skriva ett kapitel i boken om självkänsla. Detta begrepp är så viktigt, att jag vill lägga ut det här:

En dålig självkänsla är ett gemensamt drag för alla som lider av bulimi. Det är samtidigt en av nycklarna till tillfrisknandet. Mycket av det som jag skriver i den här boken, handlar indirekt om självkänslan, och för att vi skall kunna ta till oss det maximalt, så behöver vi förstå innebörden av ordet självkänsla. Många människor, sjuka som friska, blandar ihop begreppet med självförtroende, vilket är en annan sak. Självförtroende handlar om att ha tilltro till sin förmåga att prestera. Alltså, vi vet att vi kan och att vi är duktiga på mycket. Självkänsla, däremot, handlar om att vara medveten om sitt egenvärde. Alltså, att veta om att man är värdefull, oavsett vad man presterar.
Just det faktum att många aldrig funderat över skillnaden mellan dessa två begrepp skapar ofta förvirring. Vi vet ju att vi är duktiga på många saker, och vi vet ju egentligen om att vi ser ganska bra ut. Varför håller vi då på och utsätter oss för denna tortyr.  Svaret är att vi förmodligen har ett bra självförtroende och samtidigt en låg självkänsla. Vi vet om att vi kan, men vi känner inte, i våra hjärtan, att vi är bra människor. Vi bedömer oss själva utifrån våra prestationer, vårt utseende och vad andra tycker och tänker (eller vad vi tror att andra tycker och tänker) om oss. Tycker andra att vi är bra, så är vi bra.
Att öva upp självkänslan (=att träna på att älska sig själv, för den man ÄR, och inte för det man GÖR) är ett måste för att bli frisk från bulimi. Vår självkänsla är ofta körd i botten, och det är inte så lätt att ta de första stegen. Fler tips om hur man går till väga kommer såklart i boken, men jag vill tipsa alla som lider av bulimi, eller bara är generellt trötta på livet att läsa ”Självkänsla nu!” av Mia Törnblom. Den är väldigt bra, och utgör en förträfflig botten, lagom till bulimibibleln kommer ut ;-). Den finns på ljudbok (...), och är väldigt härlig att lyssna på i mp3-spelaren.







Kärlek


Kommentarer
Postat av: Naa

Jag har läst Törnbloms Självkänsla NU och tycker att den är bra, men precis som du säger så visste jag inte så mycket om "ämnet bulimi" då. Jag läste den ihopp om att få bättre självförtroende, men det är inte där felet ligger. och jag blev väldigt förvånad över detta när jag läste det du skrivit. det är ju sant. hur har jag kunnat förväxla dessa två begrepp?

2008-10-16 @ 19:33:21
URL: http://saphary.blogg.se/
Postat av: Sofia

För att du är mänsklig





/S

2008-10-16 @ 20:21:07
Postat av: k

Vill tipsa om en blogg jag läser tretusenggr.blogg.se

2008-10-16 @ 23:27:06
Postat av: Tess

Väldigt bra skrivet!

2008-10-17 @ 10:11:42
Postat av: Sofiesofiesofiesofiesofie

Bra skrivet! Ha en bra helg!

2008-10-17 @ 16:05:47
URL: http://onie.blogg.se/
Postat av: katten

Okej, om du tipsar om den boken så ska jag fan ta och låna den;)

2008-10-18 @ 22:57:11
URL: http://ettmatvrak.blogg.se/
Postat av: Joss

Jag hoppas att det är okej att jag länkar till Din blogg. Du får mig att vilja lyckas!

2008-10-19 @ 22:33:26
URL: http://ettslut.blogspot.com
Postat av: Magen

Härlig blogg!!!



KRAMAR

2008-10-27 @ 12:12:01
Postat av: Liv Miyagawa - Självkänsla-Coachen

Jag är väldigt glad för att du (författaren) tar upp det här med skillnaden mellan självkänsla och självförtroende. Jag har själv skrivit många artiklar om det ämnet.

Självkänsla är mycket större än självförtroende, och det har därför också mycket större konsekvenser. Hur bra vi tycker att vi kan GÖRA saker är bara en liten del av hur bra vi tycker att vi ÄR.



Liv Miyagawa - Självkänsla-Coachen

www.livmiyagawa.com

2010-06-29 @ 12:04:10
URL: http://www.livmiyagawa.com
Postat av: louise

Jag känner så igen mig i det du skriver. Tack för kloka ord!!

2011-12-16 @ 09:12:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0