Hantera Jul utan att hetsäta

Om någon vill beställa boken bulimibibeln så görs det HÄR: www.sofiajensfelt.se



JUL....

Mysigt och med god mat eller ångestfyllt och fullt av illa dolda ätstörningar?
Så många jular jag ägnat åt att koncentrera mig och räkna och planera hur och vad jag skall kräkas upp. Detta tar fruktansvärt mycket energi och ansträngningarna brukar göra att vi klarar oss ungefär till Kalle Anka. Sen tar kraften slut och det begränsade antalet praliner ur alladinasken överskrids. Rejält. Och så är allt ”för sent” och karusellen är igång. Denna jul tänkte jag bidra med en liten plan för alla oss som lider av bulimi och våndas inför julmaten.
Detta är en liten parentes och mitt sätt att säga ”God jul”.

Börja morgonen med tio minuters meditation.
Stäng av mobilen, slå ihop datorn och tänd ett ljus. Om huset är fullt av släktingar så försök smita ifrån eller lås in dig på toaletten. Du kan ju alltid sätta igång duschen om igen vill acceptera att du vill vara ifred.
Sätt dig bekvämt tillrätta och slut ögonen. Att meditera är ingenting man behöver träna på. Det går inte att göra ”rätt” eller ”fel”. Sitt bara och umgås med dig själv i tio minuter. Tala om för dig själv (pratande, viskande eller i tanken) att den här Julaftonen kommer at bli olika alla andra de senaste åren. Idag tänker du inte lämna dig i sticket utan finnas där för dig hela tiden. Lova att du skall ta hand om ditt lättstressade alterego som du skulle ta hand om alla nära vänner när det behövde det. Du kommer att ta henne undan när hon känner att hon behöver en pause och fråga henne vänligt men bestämt varför hon vill ha en gräddnougat från det undre lagret.
Om tankarna flyr iväg till måsten och borden, slå vänligt bort dem. Fånga och håll fast vid de tankar som är positiva och låt de negativa passera. Om tankarna flyr iväg till måsten och borden, slå vänligt bort dem.
Matplan
Gör upp en matplan över ungefär vad, ungefär hur mycket och ungefär när du skall äta. Inget detaljerat, utan bara en ”grundmall”. På julafton skall man inte banta eller sträva efter att äta färre kalorier än vad man gör av med. Om det är ditt mål, så behöver du inte läsa mer. Denna matplan är inte till för att vi skall äta minimalt med mat. Den är till för at låta oss fira jul på samma premisser som våra friska släktingar och vänner. Däremot så är det ett tips att undvika socker. Särskilt på förmiddagen. Inte heller detta för att hålla ner kaloriintaget, utan för att många av oss har känslig hjärnkemi, som lätt rubbas och stressas av snabba kolhydrater.
Ta hjälp av någon
Om du kommit så långt i ditt tillfrisknande att du pratat med någon, så använd denna person. Förklara att du bestämt dig för att fira jul utan att äta dig till ångest och utan att kräkas. Berätta att du gjort en matplan och att du bara vill at de skall veta om det. För alla er som inte har någon att prata med, gäller det att inte tycka synd om oss själva över det. Då får vi vara vår egen vän och hålla koll på oss själva åt oss. Det handlar alltså inte om att säga ”Nu får du inte ta en enda bit till”, utan snarare ”skulle jag verkligen må bra av en bit till? Vad skulle det få för konsekvenser?”



Godjul!!!!!



Kommentarer
Postat av: Sandra

Tack för användbara tips som jag kommer att använda på nyår när jag ska iväg med mina vänner och fira... Har ångest för maten redan nu och har spytt så mkt det sista att jag inte klarar mer.



Tack för en bra blogg!



Massa Kramar

2008-12-28 @ 09:43:51
URL: http://winkler.blogdog.se
Postat av: Paris

Jag har inte bulimi utan anorexi, men jag måste ändå säga att jag älskar din blogg. För jag använder mig av dina tips, fast typ tvärtom.



Istället för att sitta och säga "varför vill jag ha gräddnougaten från undre lagret" så sitter jag och säger "varför ska jag INTE ta den?"



Tack för att du är så otroligt klok!

2009-01-04 @ 00:04:09
URL: http://myanalife.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tycker väldigt mycket om din blogg!

Får mycket inspiration att sluta det jag håller på med. :)

2010-11-21 @ 14:39:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0