Det finns inga farliga livsmedel

Hahah. Förra inlägget slutade visst mitt i. Som vanligt är jag gnska snurrig och tankspridd.

Det skulle nog stå något i stil med; Däremot så känner jag lite ångest inför det.


Det finns inga farliga livsmedel


Listan i våra hjärnor på ”farliga livsmedel” är oändlig. Allt som är väldigt sött eller väldigt fett toppar denna ångestfyllda lista. Visst äter vi glass och pizza, men oftast hemma i ensamheten under en attack. Ibland äter vi bland vänner eller andra människor vi älskar, men då ligger fokus långt bort i fjärran.

• Vart skall vi kräkas?
• Skall vi låta bli idag?
• Hur mycket ”onödiga” kalorier får vi isåfall i oss?
• Hur lång tid skulle det ta att promenera bort dem imorgon?
• Skulle vi kunna avstå lunchen imorgon utan att någon märker det?
• Om vi kräks. Hur skall vi i så fall lämna bordet?
• Vad skall vi säga? Skall vi säga att vi skall gå på toaletten, eller skall vi inte säga något alls?
• Kommer de att märka det när jag kommer tillbaka?
• Om de märker det. Hur kommer de att tackla det?

Osv. Osv. Osv... Det är en enorm påfrestning att äta ”farliga livsmedel” för oss. Det är förenat med stress, dåligt samvete och ångest. I dessa dagar så talas det mer än någonsin om fibrer hit och vitaminberikat dit. Jag vill klargöra en sak; Kroppen förbrukar ca 2300 kcal per dygn och ur energisynpunkt spelar det ingen som helst roll om dessa kommmer från ris eller kladdkaka. Fibrer är bra för magen och vitaminer och antioxidanter är bra för imunförsvaret. Därmed inte sagt att de livsmedel som inte innehåller fibrer är dåliga för magen och de livsmedel som inte är särskilt rika på antioxidanter är dåliga för imunförsvaret. Att säga så är att förenkla saker alldeles för mycket. Begreppet ”nyttigt” handlar inte bara om mättat fett, träning och kalorikoll. Att leva ”nyttigt” handlar även om friheten att välja bröd utifrån vad jag är sugen på, och inte vad som är nyttigast. Att ena dagen äta en riktig gratäng med gräddsås, bara för att det är just det man är sugen på just idag eller för att det är vad som bjuds. Kroppen går inte under för att vi äter friterade räkor med sötsur sås till middag. Den går heller inte under för att man hoppar över grönsakerna då och då. Däremot kan kroppen till slut gå under av bulimi, svält och viktfixering.





ingen har någonsin blivit tjock av en pizza.
















Kärlek

Kommentarer
Postat av: EMMA

Tack för att du skriver.

2008-08-03 @ 08:20:39
Postat av: Naida

Skriv gärna oftare, jag tror att fler personer börhöver bli påminda om just detta. Tack

2008-08-03 @ 10:08:31
URL: http://saphary.blogg.se/
Postat av: Tess

Det är lustigt hur många olika uttryck sjukdomen kan ta. Så fort jag tycker jag har koll på hur den fungerar så hittar den nåt nytt sätt att försöka jävlas med mig.

2008-08-03 @ 10:47:47
Postat av: Linda

hej. är egentligen som sagt frisk, men tankarna spöker fortfarande hos mej...



har ätit mcdonalds idag bara för att alla andra gjorde det, och jag ville inte vara utanför, och liksom är egentlgien glad över att jag valde det friska valet.



däremot har jag haft ångest o dumma tankar hela- dagen. alltifrån att jag ska äta en stor godispåse också, eller att jag inte ska äta ngt mer alls idag.



ja har tagit tag i mina tankar.. men d e så skönt o komma hem, kolla in din blogg, o kunna läsa,



att ha en röst som pushar i rätt riktning



2008-08-03 @ 20:54:23
Postat av: Becka

Vet att det är viktigt att avdramatisera de "förbjudna" livsmedlens betydelse. Men tydligen har många bulimiker blivit hjälpta av att äta en kost med mycket fett och protein och lite kolhydrater. Vad anser du om det?

Jag är kluven. Jag är tveksam inför nyttan av att följa en viss diet eftersom det är lätt att bli fanatisk som bulimiker (svart eller vitt-tänket). Samtidigt tror jag mycket på det här med att vårt sug till stor del beror på just kolhydraterna. Det finns självklart ett psykiskt sug som är starkt men till stor del hänger ju det fysiska suget ihop med detta.

Tankar?

2008-08-03 @ 21:19:08
URL: http://bulimibecka.blogg.se/
Postat av: L

Jag måste bara säga att din blogg är den bästa jag har läst på riktigt länge! Även fast jag skriver om mina tankar och känslor vågar jag inte vara riktigt lika ärlig som du är. Jag skäms och ljuger för mig själv. Keep up the good writing!

2008-08-03 @ 23:18:25
URL: http://whyme89.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0