Mer om kontroll

Detta är ett utdrag ur (första, obearbetade utkastet) ur stegarbetet i bulimibibeln.

Kontroll är det mest överskattade begreppet i vår tid. Vi strävar efter att kontrollera en vardag som är helt omöjlig att ha kontroll över. Livet är här och nu, och jorden kommer att fortsätta snurra även om vår lägenhet är ostädad och läxböckerna ligger kvar där vi la dem för tre veckor sedan. . Det är inte kontroll vi behöver. Tvärt om, vi behöver släppa kontrollen. Jag menar inte att vi skall sluta ta ansvar för våra liv och handlingar, utan jag menar att vi skall träna på att skilja på vad som är väsentligt och vad som är mindre viktigt. Vi måste inte vara fixade från topp till tå, ha koll på det senaste modet och ha en lägenhet som dels är trendigt inredd och dels välstädad. Genom att gradvis släppa kontrollen över vad vi äter, så lägger vi över ansvaret på vad vi skall äta och inte äta på våra kroppar. Detta steg låter paradoxalt för oss som alltid trott at det är just för lite kontroll vi haft. Vi har lagt ner hundratals timmar på att försöka kontrollera vårt ätande. Vi har skrivit listor över vad vi inte får äta, vad som innebär sötsaker och vad som innebär godis. Vi har fört diagram över vår vikt och varje år insett att vi inte ”lyckats”. Desto fler regler vi sätter upp för oss själva, desto fler regler kommer vi att bryta mot. Exempel; En lista på vad vi inte får äta genererar garanterat mer sug och ångest än att inte ha någon lista alls och istället ta en dag i taget. 




Fortsätter kämpa med denna bok, som jag arbetat på i så många år nu...

Skulle gärna ha lite tips. Håller på med delen som heter "anhöriga" och vad de kan göra för att hjälpa oss.

Dessutom så är jag nu redo att ta emot berättelser ur verkliga livet till det kapitlet som skall heta just så. Jag söker texter på max ca en A4. Gärna en berättelse om var, hur och varfr det böjade, hur du blev frisk (eller varför du tror att du inte lyckats bli det) etc. Förnamn skall vara med, (och gärna längd och vikt eftersom jag funderar på att göra det som en kul grej, att identifiera ala medverkande med förnamn, längd och vikt eftersom det är tal som vi hakat up oss på.) Några har redan mailat, men jag har tappat kollen på vad som är till mig privat och vad som får publiceras, så maila gärna igen, och gör klart och tydligt exakt vad som får tryckas!

Maila dem till [email protected]. Min korrekturläsare kommer att rätta eventuella stavfel innan publicering.

Sist men inte minst, så vill jag tipsa om en annan bok som håler på att ta form.  Den heter "Mat, träning och ångest" av Frida Lindström. Hemsidan är inte helt klar än, men tjuvkika redan nu.



Kram!

Kommentarer
Postat av: Tess

"Jo, men visst kan jag väl ta en bit tårta på jobbet bara en gång, det gör väl ingen skada?" Nej, det kan jag inte och jo det gör det. :( Fan vilket helvete det är den här veckan för att jag tog lite tårta i helgen. Snacka om att trigga igång den onda cirkeln på en gång.

2008-08-13 @ 22:29:13
Postat av: naa

Det verkar bli en toppenbok! Längtar tills den kommer ut. Kram på dig

2008-08-15 @ 16:47:40
URL: http://saphary.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag måste bara få ge dig ett STORT tack! Jag vet att du ju kommit till en punkt då alla redan tackar, och kanske önskar du dig att de tackat dig när du var djupast nere i skiten..Nu hade jag inte den möjligheten, men som först och främst en bulimiker du kickat igång i tillfrisknande, men också en kristen så vill jag att du ska veta att jag tackar Gud för den du är och det Han gjort, gör och kommer fortsätta göra i just Dig! Du är fantastisk Sofia:)

2008-08-15 @ 23:51:33
URL: http://hannapaulina.blogg.se/
Postat av: Lisa W

Sofia! Finns du med på abkontakts forum? Jag är SÅ GLAD för att det har öppnat igen!

2008-08-16 @ 14:09:52
Postat av: Malin

Jag är så glad att du skriver och att du ska ge ut en bok, Tack!

2008-08-16 @ 16:57:58
URL: http://livetochkarleken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0